Partidul politic este o asociatie
libera de cetateni, uniti in chip permanent prin interese si idei comune, de un
caracter general, asociatie care urmareste in plina lumina publica sa ajunga la
puterea de a guverna, pentru un ideal etic-social.
TIPURILE DE PARTIDE POLITICE
1. Clasificarea dupa ponderea numerica. Partidele se impart in:
·
Partide de cadre
·
Partide de masa
Partidele de masa au un numar de
membri, dintre care unii pot sa fie militanti activi si altii, simpli aderenti.
Partidele de masa au inceput sa se formeze spre sfarsitul sec. XX.
Partidele de cadre sunt formate din
grupuri parlamentare si grupuri electorale. Au inceput sa se formeze din prima
jumatate a sec. XIX.
2. Clasificarea dupa gradul de
disciplina al membrilor sai, in special al parlamentarilor, in raport cu
orientarea politica stabilita. Partidele se impart in:
·
Partide suple
·
Partide rigide
3. Clasificarea dupa factorul de
natura sociala, economica, ideologica, religioasa care a stat, sau mai sta, la
baza formarii unui partid politic.
4. In perioada interbelica au
aparut partidele confesionale, care nu se identifica cu cele din trecut care
s-au intemeiat tinand cont de statutul economic dar, au introdus in programele
lor si valori religioase, de ex. partidele democrat-crestine au introdus in
valorile lor valori religioase.
5. Un criteriu semnificativ pentru
clasificarea partidelor politice il reprezinta doctrinele sau teoriile care
stau la baza programului lor.
Teoria reprezinta o conceptie
generala cu privire la societate, la raporturile indivizilor cu societatea si
cu statul. Partidele se impart in:
·
Partide conservatoare
·
Partide liberale
·
Partide
social-democrate
·
Partide socialiste
·
Partide democratice
·
Partide
crestin-democratice
·
Partide ecologice, etc.
Adeseori, criteriul doctrinei se
asociaza cu criteriul de clasa sau al statutului social-economic.
6. Pozitia in raport cu dimensiunea
dreapta/stanga.
Initial, acest criteriu a fost
legat de atitudinea fata de schimbarea sociala majora. Astfel, intr-o anumita
perioada istorica, partidele conservatoare erau considerate de dreapta, iar
cele liberale de stanga.
Ulterior, partidele conservatoare
fie au disparut, fie si-au schimbat statutul, doctrina, ideologiile.
La stanga – comunistii si
socialistii
In centru – liberalii si radicalii
La dreapta – democrat-crestinii si
conservatorii
Partidele considerate de extrema
dreapta sau stanga, formeaza alianta politica cu cele care au o ideologie
diferita si devin de centru-dreapta, de centru-stanga.
FUNCTIILE PARTIDELOR POLITICE
Se considera ca partidele politice
au un rol important in dezvoltarea si mentinerea democratiei.
Directiile principale de actiune
ale acestora rezulta din acest motiv si sunt denumite functii. Cele mai
importante sunt:
1. Organizarea luptei pentru
cucerirea puterii si mentinerea ei, intr-o forma eficienta si transparenta.
2. Partidele politice, in calitate
de institutii cu o organizare stabila, recunoscuta juridic, intermediaza
participarea cetatenilor la elaborarea si infaptuirea politicii la nivel
national si local.
3. Partidele orienteaza si
structureaza opiniile cetatenilor pe baza doctrinelor, a programelor, a
dezbaterilor pe care le initiaza, contribuind la formarea vointei politice.
4. Partidele reprezinta o parghie
importanta de control a organelor puterii. Fie ca sunt partide de guvernamant
sau nu, fie ca fac parte din majoritate sau opozitie, ele sunt cadrul legitim
de dezbatere critica, de sensibilizare a opiniei publice cu privire la
responsabilitatea politica a guvernantilor.
5. Partidele realizeaza o functie
integratoare intre grupuri foarte variate de interese si opinii.
SISTEME DE PARTIDE POLITICE
Prin sisteme de partide intelegem
ansamblul de partide si formatiuni politice si relatiile dintre acestea, de
colaborare sau opozitie existente intr-un stat.
Clasificam sistemele de partide in
functie de numarul de partide care acced la putere.
·
Sistemul bipartidist
·
Sistemul multipartidist
1. Sistemul bipartidist – Doua
partide principale au capacitatea sa fie reprezentate in parlament, fie in
calitate de majoritate, fie in calitate de opozitie. De asemenea, ele au
posibilitatea sa alterneze la putere, la intervale mai mult sau mai putin regulate.
Bipartidismul nu exclude existenta
mai multor partide intr-o tara, dar nu toate ajung in parlament.
De obicei, bipartidismul este
rezultatul sistemului de vot majoritar cu un singur tur de scrutin.
Bipartidismul perfect presupune
conditia ca cele doua partide cu vocatie majoritara, sa totalizeze impreuna
80-90% din voturile exprimate de alegatori.
In aceste situatii, sistemul
majoritar cu un singur tur de scrutin, ar asigura o reprezentare deplina a
alegatorilor in parlament, fie in calitate de majoritate, fie in calitate de
opozitie.
O forma de bipartidism este aceea a
unui sistem de partide in care apare un al III-lea partener, de obicei un
partid mic, capabil sa deregleze alternanta celor doua partide principale.
Aceasta forma este denumita in mod conventional, bipartidismul “cu doua partide
si jumatate”. Aceasta are loc in conditiile formarii unei coalitii cu unul
dintre cele doua partide mari.
2. Multipartidismul – acest sistem
este rezultatul votului bazat pe reprezentare proportionala, dar si a votului
majoritar, dar cu doua tururi de scrutin.
In parlament, sunt reprezentate mai
multe partide politice, iar majoritatea parlamentara este formata, in general,
din coalitii de partide mai mult sau mai putin numeroase.
In cadrul multipartidismului, distingem
mai multe combinatii ale majoritatii si opozitiei:
a. Sistemul de partide in care unul are vocatie majoritara. Un
partid este capabil sa asigure un numar mare de voturi care sa-i asigure
majoritate absoluta.
b. Sisteme de partide caracterizate prin prezenta unui partid
dominant. Acest tip de sistem se caracterizeaza prin existenta unui partid
capabil sa dobandeasca, in mai multe legislaturi, un numar de voturi exprimate
de cel putin 30% si care sa mentina o distanta semnificativa fata de alte
partide, prin numarul de locuri castigate in parlament.
c. Sisteme care rezulta din coalitiile de partide minoritare.
Ele cuprind partide care dobandesc un numar mic sau relativ mic din numarul
voturile exprimate. Majoritatea se formeaza prin coalitia mai multor partide.
REGLEMENTARI PRIVIND PARTIDELE
POLITICE DIN ROMANIA
Legea 14/2003: Partidele politice
sunt asociatii cu caracter politic ale cetatenilor romani cu drept de vot, care
participa in mod liber la formarea si exercitarea vointei lor politice,
indeplinind o misiune publica, garantata de constitutie. Ele sunt persoane
juridice de drept public.
Misiunea din definitie consta in
promovarea valorilor si intereselor nationale, a pluralismului politic,
formarea opiniei publice, participarea cu candidati in alegeri, constituirea
unor autoritati publice si stimularea participarii cetatenilor la scrutin.
Legea reglementeaza unele aspecte
ideologice si interzice partidele care, prin programele, statutele, propaganda
si alte activitati, defaimeaza tara, natiunea, indeamna la razboi, agresiune,
ura nationala, rasiala, de clasa sau religioasa, pe cele care incita la
discriminare, la separatism teritorial, la violenta publica, precum si la
manifestari obscene, contrare bunelor moravuri.
Sunt interzise partidele care, prin
scopurile sau activitatea lor, militeaza impotriva pluralismului politic, a
statului de drept, a suveranitatii, a integritatii teritoriale.
Partidele politice nu pot sa
desfasoare activitati militare si paramilitare. Sunt interzise afilierile cu
partide din strainatate care, in cadrul ideologiilor pe care le promoveaza,
incita la cele mentionate.
Partidele politice se organizeaza
si functioneaza dupa criteriul administrativ-teritorial. Fiecare partid trebuie
sa aiba: denumire integrala, prescurtata si semn permanent propriu, care nu pot
reproduce sau combina simbolurile nationale ale statului roman, ale altor
state, organismelor internationale ori cultelor religioase.
Semnul permanent poate fi schimbat
cu cel putin 6 luni inainte de data alegerilor, de catre organele competente
ale partidului. Cererea se depune la Tribunalul Municipiului Bucuresti,
insotita de: statut, program politic, act constitutiv, dovada sediului, dovada
patrimoniului, dovada rezervarii denumirii, lista semnaturilor de sustinere.
Lista semnaturilor trebuie sa
cuprinda cel putin 25.000 membrii fondatori, domiciliati in cel putin 18 din
judetele tarii si municipiul Bucuresti, dar nu mai putin de 700 persoane din
fiecare din aceste judete si din Bucuresti. Cererea se afiseaza la TMB timp de 15
zile si se publica intr-un ziar de mare tiraj de catre proprietar.
TMB examineaza cererea in sedinta
publica cu participarea ministerului public si se pronunta in termenul prevazut
de lege.
Persoanele fizice sau juridice pot
interveni in proces. Impotriva deciziei TMB, se pot face contestatii la Curtea
de Apel, de catre reprezentantii partidului. Se pot face contestatii si in
cazul admiterii, de catre Ministerul Public sau de persoanele care au completat
cererea de interventie.
Dupa inscriere, partidele au o
serie de obligatii, de a depune o serie de documente:
·
Cele care atesta
desfasurarea adunarii generale
·
Desemnarea candidatilor
in alegeri
·
Modificarea statutului,
componentei, etc.
Pentru inactivitate mai mare de 5
ani se poate cere dizolvarea din oficiu.
Finantarea partidelor politice are
loc pe baza Legii 334/2006 privind finantarea partidelor politice si a
campaniilor electorale, care au drept scop asigurarea egalitatii de sanse in
competitii politice si transparenta in finantarea activitatilor politice.
Sursele finantarii sunt:
·
Cotizatiile
·
Donatiile si alte
liberalitati
·
Veniturile provenite
din activitati proprii permise de lege
·
Subventiile de la
bugetul de stat
Suma alocata anual de la bugetul de
stat nu poate fi mai mare de 0,04% din bugetul de stat aprobat pe anul
respectiv.
No comments:
Post a Comment