Friday, March 23, 2012

SCRUTINUL MAJORITAR CU DOUA TURURI UNINOMINAL


Este acel sistem de alegere in care in fiecare circumscriptie candideaza cate un reprezentant din partea fiecarui partid si castiga candidatul care a obtinut majoritate absoluta – jumatate plus 1 – din voturile exprimate sau din voturile alegatorilor inscrisi in listele electorale.
In cazul in care nici un candidat nu a obtinut majoritatea absoluta, atunci se procedeaza la organizarea celui de-al doilea tur de scrutin si va castiga candidatul care obtine majoritatea simpla sau relativa
Organizarea celui de-al doilea tur de scrutin este diferita in functie de legislatia fiecarei tari. Pentru alegerea presedintelui, raman in cursa electorala din cel de-al doilea tur de scrutin, cei doi candidati care au obtinut cele mai multe voturi in primul tur. Pentru alegerea camerelor, se admit mai multi candidati, sub urmatoarele variante:
·     Admiterea candidaturilor libere, oricare ar fi rezultatul primului tur (candidatii pot ramane in cursa, pot sa se retraga sau pot fi admisi si alti candidati)
·         Interzicerea candidaturilor noi
·         Stabilirea unui prag electoral in procente, care permite participarea la al doilea tur.
Acest tip de sistem electoral, presupune existenta unor circumscriptii aproximativ egale din punct de vedere al numarului de locuitori.
Numarul circumscriptiilor corespunde, in general, cu numarul de deputati.


AVANTAJE SI DEZAVANTAJE
Avantaje: Desi nu este atat de simplu precum scrutinul cu un tur, scrutinul cu doua tururi este mai putin complicat decat reprezentarea proportionala, din punct de vedere al modului de calcul pentru repartizarea mandatelor.
De asemenea, desi nu duce la micsorarea prea mare a numarului de partide, determina majoritati parlamentare nete si obliga partidele sa se regrupeze (ex: sub forma de coalitii).
Acest tip de sistem electoral este cunoscut ca fiind scrutinul marilor coalitii, favorabile coalitiilor de centru, care bareaza posibilitatile de acces la putere a partidelor extremiste.

Dezavantaje: ca si sistemul majoritar cu un singur tur, determina inegalitati de reprezentare.
Antreneaza, deci, o deformare prin subreprezentare a extremelor si o suprareprezentare a moderatilor.
Nu reflecta situatia exacta a tendintelor politice.
Impartirea in circumscriptii relativ egale din punct de vedere al numarului de locuitori este, de asemenea, o problema dificila si costisitoare.
Intr-un asemenea sistem de alegeri, psihologia alegatorului este complexa. Daca la primul tur isi exprima direct propria optiune, la al doilea tur este obligat sa aleaga un candidat mai mult sau mai putin apropiat de orientarile sale politice, pentru a impiedica sa ajunga la putere o persoana pe care nu o doreste deloc.

REPREZENTAREA PROPORTIONALA
Sistemul reprezentarii proportionale urmareste distribuirea locurilor in organele de stat in functie de voturile exprimate in favoarea fiecarui partid sau grupari de partide, pe cat este de exact posibil.
Scrutinul reprezentarii proportionale se poate organiza numai pentru alegerea organelor colegiale, la nivel national si local.
PROCEDURA: Propunerea unor liste de candidati in fiecare circumscriptie electorala. Numele si numarul de candidati propusi sunt diferite in circumscriptii electorale diferite.
Alegerea prin reprezentare proportionala se desfasoara in circumscriptii care coincid cu unitatile administrativ-teritoriale cele mai mari. Prin urmare, numarul locuitorilot acestora este diferit si ca atare si numarul deputatilor sau senatorilor este diferit.
Numarul candidatilor pentru fiecare circumscriptie se calculeaza dupa norma de reprezentare care este o cifra prevazuta de un act normativ.
Cu ajutorul normei de reprezentare se stabileste, mai intai, numarul de membrii ai adunarii care urmeaza sa fie aleasa. Astfel, se imparte numarul populatiei unui stat la norma de reprezentare si se obtine numarul deputatilor si senatorilot pentru intreaga tara.
In ceea ce priveste numarul de mandate de deputati sau senatori care revin fiecarei circumscriptii, se obtine prin impartirea numarului populatiei acesteia la norma de reprezentare. Rezultatul obtinut se rotunjeste potrivit conditiilor stabilite de lege – numarul mandatelor din circumscriptii adunate, trebuie sa coincida cu numarul membrilor camerelor -.

COEFICIENTUL ELECTORAL
Se obtine impartind numarul de voturi exprimate la numarul de mandate atribuite circumscriptiei.
Urmatoarea etapa consta in impartirea voturilor exprimate pentru fiecare lista a partidelor aflate in competitie la coeficientul electoral. Catul obtinut reprezinta numarul de mandate care revine fiecarei liste a unui partid in acea circumscriptie.
In situatia in care raman resturi (voturi neutilizate), acestea trebuiesc redistribuite. Distribuirea voturilor neutilizate, poate avea loc in mai multe moduri:
A) REPREZENTAREA PROPORTIONALA APROPIATA – este acea metoda in care redistribuirea voturilor exprimate care nu au fost utilizate si repartizarea mandatelor ramase, se efectueaza in interiorul circumscriptiei si nu pe plan national.
Reprezentarea proportionala apropiata este de mai multe feluri dupa modul in care se utilizeaza resturile de voturi exprimate si se distribuie mandatele:
·         Metoda celor mai mari resturi – consta in faptul ca se atribuie cate un mandat listei partidelor care, in urma operatiunii de impartire a voturilor exprimate la coeficientul electoral, are cel mai mare numar de voturi neutilizate.
·         Metoda celor mai mari medii – consta in procedeul potrivit caruia, numarul de voturi obtinute de fiecare lista a unui partid se imparte la numarul de mandate obtinute plus 1, iar mandatele ramase se repartizeaza in functie de catul cel mai mare.
·         Sistemul d’Hondt – presupune urmatoarele operatii: impartirea numarului de voturi obtinute pentru fiecare lista, la primele numere cardinale, pana la concurenta numarului de liste. Caturile obtinute se aseaza in ordine descrescatoare, in limita mandatelor stabilite pentru circumscriptia respectiva. Ultima cifra se considera a fi numitorul comun. Se impart voturile exprimate la acest numitor comun si se atribuie mandatele in functie de rezultatul obtinut.

B) REPREZENTAREA PROPORTIONALA INTEGRALA – are ca aspect principal repartizarea voturilor la nivel national, fie total, fie partial. Ea se prezinta sub doua forme:
1)      Prima forma considera teritoriul national o singura si unica circumscriptie in care mandatele coincid cu adunarea sau camera care urmeaza sa fie aleasa. Fiecare partid prezinta liste cu sute de candidati. Acest sistem este incomod si se poate aplica in state mici ca dimensiuni si cu populatie redusa.
2)      A doua forma repartizeaza resturile voturilor neutilizabile la nivel national. Se aduna voturile neutilizate ale fiecarei liste a partidelor din toate circumscriptiile in care a candidat si se impart la un coeficient electoral. In loc sa fie diferit de la o circumscriptie electorala la alta, coeficientul electoral este egal si se calculeaza dupa diferite metode, cum ar fi impartirea numarului de alegatori la numarul mandatelor.

Sistemul reprezentarii proportionale are o serie de avantaje si dezavantaje:
AVANTAJE:
In organele statului sunt reprezentate toate tendintele politice, inclusiv cele minoritare.
Evita o serie de distorsiuni intre voturile exprimate si locurile in organele alese, inlaturand, pe cat posibil, inegalitatea de reprezentare.
Aproape toate voturile exprimate sunt utilizate.

DEZAVANTAJE:
Favorizeaza existenta unui numar mare de partide si, ca atare, accesul la Guvernare.
Se creeaza posibilitatea accesului la putere a partidelor extremiste.

No comments:

Post a Comment