Tuesday, June 12, 2012

EXAMEN DREPT CONSTITUTIONAL. PARTEA A II A


21. FUNCTIILE PARTIDELOR POLITICE. ENUMERARE SI CARACTERIZARE
1. Organizarea luptei pentru cucerirea puterii si mentinerea ei, intr-o forma eficienta si transparenta. Această funcţie presupune o serie de activităţi concrete: numirea candidaţilor, campania electorală, alegerile, stabilirea, în funcţii a funcţionarilor publici etc.
2. Partidele politice, in calitate de institutii cu o organizare stabila, recunoscuta juridic, intermediaza participarea cetatenilor la elaborarea si infaptuirea politicii la nivel national si local. Această participare este mai evidentă în cazul partidelor reprezentate în organele alese.
3. Partidele orienteaza si structureaza opiniile cetatenilor pe baza doctrinelor, a programelor, a dezbaterilor pe care le initiaza, contribuind la formarea vointei politice.
4. Partidele reprezinta o parghie importanta de control a organelor puterii. Fie ca sunt partide de guvernamant sau nu, fie ca fac parte din majoritate sau opozitie, ele sunt cadrul legitim de dezbatere critica, de sensibilizare a opiniei publice cu privire la responsabilitatea politica a guvernantilor.
5. Partidele realizeaza o functie integratoare intre grupuri foarte variate de interese si opinii.


22. BIPARTIDISMUL
Doua partide principale au capacitatea sa fie reprezentate in parlament, fie in calitate de majoritate, fie in calitate de opozitie. De asemenea, ele au posibilitatea sa alterneze la putere, la intervale mai mult sau mai putin regulate. Bipartidismul nu exclude existenta mai multor partide intr-o tara, dar nu toate ajung in parlament. De obicei, bipartidismul este rezultatul sistemului de vot majoritar cu un singur tur de scrutin. Bipartidismul perfect presupune conditia ca cele doua partide cu vocatie majoritara, sa totalizeze impreuna 80-90% din voturile exprimate de alegatori. In aceste situatii, sistemul majoritar cu un singur tur de scrutin, ar asigura o reprezentare deplina a alegatorilor in parlament, fie in calitate de majoritate, fie in calitate de opozitie. O forma de bipartidism este aceea a unui sistem de partide in care apare un al III-lea partener, de obicei un partid mic, capabil sa deregleze alternanta celor doua partide principale. Aceasta forma este denumita in mod conventional, bipartidismul “cu doua partide si jumatate”. Aceasta are loc in conditiile formarii unei coalitii cu unul dintre cele doua partide mari.

23. MULTIPARTIDISMUL
Acest sistem este rezultatul votului bazat pe reprezentare proportionala, dar si a votului majoritar, dar cu doua tururi de scrutin. In parlament, sunt reprezentate mai multe partide politice, iar majoritatea parlamentara este formata, in general, din coalitii de partide mai mult sau mai putin numeroase. In cadrul multipartidismului, distingem mai multe combinatii ale majoritatii si opozitiei:
a.     Sistemul de partide in care unul are vocatie majoritara. Un partid este capabil sa asigure un numar mare de voturi care sa-i asigure majoritate absoluta.
b.    Sisteme de partide caracterizate prin prezenta unui partid dominant. Acest tip de sistem se caracterizeaza prin existenta unui partid capabil sa dobandeasca, in mai multe legislaturi, un numar de voturi exprimate de cel putin 30% si care sa mentina o distanta semnificativa fata de alte partide, prin numarul de locuri castigate in parlament.
c.     Sisteme care rezulta din coalitiile de partide minoritare. Ele cuprind partide care dobandesc un numar mic sau relativ mic din numarul voturile exprimate. Majoritatea se formeaza prin coalitia mai multor partide.

24. CARE SUNT CONDITIILE (PROCEDURA) STABILITE(A) DE LEGE PENTRU INREGISTRAREA PARTIDELOR POLITICE IN ROMANIA
Condiţiile stabilite de Lege pentru înregistrarea partidelor politice, pentru dobândirea personalităţii juridice, atestă intenţia legiuitorului de a instituţionaliza structuri cu o anumită stabilitate, durată şi responsabilitate socială. Cererea de inregistrare se depune la Tribunalul Municipiului Bucuresti, insotita de: statut, program politic, act constitutiv, dovada sediului, dovada patrimoniului, dovada rezervarii denumirii, lista semnaturilor de sustinere. Lista semnaturilor trebuie sa cuprinda cel putin 25.000 membrii fondatori, domiciliati in cel putin 18 din judetele tarii si municipiul Bucuresti, dar nu mai putin de 700 persoane din fiecare din aceste judete si din Bucuresti. Cererea se afiseaza la TMB timp de 15 zile si se publica intr-un ziar de mare tiraj de catre proprietar. TMB examineaza cererea in sedinta publica cu participarea ministerului public si se pronunta in termenul prevazut de lege. Persoanele fizice sau juridice pot interveni in proces. Impotriva deciziei TMB, se pot face contestatii la Curtea de Apel, de catre reprezentantii partidului. Se pot face contestatii si in cazul admiterii, de catre Ministerul Public sau de persoanele care au completat cererea de interventie.

25. DREPTUL LA VOT SI ATRIBUTELE SALE
Participarea cetăţenilor la alegeri presupune existenţa dreptului la vot. De-a lungul timpului s-au inlaturat treptele impuse de avere, rasa, educatie, religie, sex, varsta. Votul a devenit universal, egal, liber exprimat, secret, în toate ţările cu organizare democratică. Votul universal reprezintă posibilitatea tuturor cetăţenilor majori, capabili şi demni de a vota, indiferent de avere, pregătire şcolară, rasă, sex, religie, naţionalitate.Egalitatea votului este un atribut strâns legat de principiul universalităţii care presupune accesul tuturor cetăţenilor fără discriminare la viaţa publică.  Egalitatea votului înseamnă şi faptul că fiecărui cetăţean i se atribuie un singur vot pentru alegerea aceluiaşi organ de stat şi fiecare vot are aceeaşi valoare. Votul direct se practică în democraţiile actuale pentru constituirea organelor statului, considerându-se că reprezintă opinia nemijlocită a alegătorului. În trecut, în unele ţări, se practica votul indirect. De ex., sub regimul constituţional din ţara noastră din 1866, alegătorii din colegiul numărul 4 votau indirect. Libertatea votului. Dreptul de vot este un drept fundamental individual pe care îl are orice persoană în calitatea ei de fiinţă umană. Dacă este privit din perspectiva unui drept, omul poate să-l utilizeze sau nu. El poate fi considerat şi ca o îndatorire; în acest caz i se atribuie o funcţie socială. Secretul votului creează posibilitatea alegătorului de a-şi manifesta voinţa, fără să fie cunoscută de alte persoane. Secretul votului reprezintă garanţia opţiunii libere, fără ca voinţa cetăţeanului să fie supusă presiunii unor factori psihologici exteriori.

26. AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE SCRUTINULUI MAJORITAR CU UN SINGUR TUR, UNINOMINAL
AVANTAJE
·                      Simplitatea
·                      reduce numărul de partide existente într-o ţară şi al partidelor care au acces la guvernare. au acces la guvernare, prin alternanţă două partide politice.
·                      stabilitate guvernamentală mai mare şi o responsabilitate sporită a partidului de guvernământ
·                      electoratul poate să cunoască mai bine candidaţii propuşi, ca atare votează persoane şi nu liste sau programe de partid.
·                      legături mai strânse cu alegătorii
DEZAVANTAJE
·             voturile exprimate nu-şi găsesc reflectarea corespunzătoare numărului lor în organele de stat,
·             există o suprareprezentare şi o subreprezentare a partidelor
·             un dezavantaj de dimensiune psihologica, intrucat intr-o circumscriptie un candidat poate castiga alegerile cu un nr de voturi mai mic decat majoritatea, ducand la frustrarea alegatorilor din acea circumscriptie si avand ca rezultat absentismul de la vot, alegatorii simtind ca s-au prezentat degeaba la urne.
·             se poate pune în discuţie legitimitatea unor organe alese cu majoritate relativă, având în vedere faptul că ele trebuie să exprime voinţa majorităţii alegătorilor

27. AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE SCRUTINULUI MAJORITAR CU UN SINGUR TUR, UNINOMINAL
AVANTAJE: Desi nu este atat de simplu precum scrutinul cu un tur, scrutinul cu doua tururi este mai putin complicat decat reprezentarea proportionala, din punct de vedere al modului de calcul pentru repartizarea mandatelor. De asemenea, desi nu duce la micsorarea prea mare a numarului de partide, determina majoritati parlamentare nete si obliga partidele sa se regrupeze (ex: sub forma de coalitii). Acest tip de sistem electoral este cunoscut ca fiind scrutinul marilor coalitii, favorabile coalitiilor de centru, care bareaza posibilitatile de acces la putere a partidelor extremiste.
DEZAVANTAJE: ca si sistemul majoritar cu un singur tur, determina inegalitati de reprezentare. Antreneaza, deci, o deformare prin subreprezentare a extremelor si o suprareprezentare a moderatilor. Nu reflecta situatia exacta a tendintelor politice. Impartirea in circumscriptii relativ egale din punct de vedere al numarului de locuitori este, de asemenea, o problema dificila si costisitoare. Intr-un asemenea sistem de alegeri, psihologia alegatorului este complexa. Daca la primul tur isi exprima direct propria optiune, la al doilea tur este obligat sa aleaga un candidat mai mult sau mai putin apropiat de orientarile sale politice, pentru a impiedica sa ajunga la putere o persoana pe care nu o doreste deloc.

28. AVANTAJELE SI DEZAVANTAJELE SISTEMULUI REPREZENTARII PROPORTIONALE
AVANTAJE: In organele statului sunt reprezentate toate tendintele politice, inclusiv cele minoritare. Evita o serie de distorsiuni intre voturile exprimate si locurile in organele alese, inlaturand, pe cat posibil, inegalitatea de reprezentare. Aproape toate voturile exprimate sunt utilizate.
DEZAVANTAJE: Favorizeaza existenta unui numar mare de partide si, ca atare, accesul la Guvernare. Se creeaza posibilitatea accesului la putere a partidelor extremiste.

29. MODURILE DE DISTRIBUIRE A VOTURILOR NEUTILIZATE IN CADRUL SISTEMULUI REPREZENTARII PROPORTIONALE
a) Reprezentarea proporţională apropiată este acea metodă în care redistribuirea resturilor de voturi exprimate şi repartizarea mandatelor rămase se efectuează în interiorul circumscripţiei şi nu pe plan naţional.
Reprezentarea proporţională apropiată este de mai multe feluri după modul în care se utilizează resturile de voturi exprimate şi se distribuie mandatele: metoda celor mai mari resturi; metoda celei mai mari medii; sistemul d'Hondt.
b) Reprezentarea proporţională integrală are ca aspect principal repartizarea voturilor la nivel naţional, fie total, fie parţial. Ea se prezintă sub două forme:
Prima formă consideră teritoriul naţional o singură şi unică circumscripţie în care mandatele coincid cu adunarea sau camera care urmează să fie aleasă. Fiecare partid prezintă liste cu sute de candidaţi. Acest sistem este incomod şi se poate aplica în state mici ca dimensiune şi cu populaţie redusă. Datorită acestor considerente este rar folosit. De exemplu, în statul Israel.
A doua formă repartizează resturile voturilor neutilizabile la nivel naţional. Se adună voturile neutilizate ale fiecărei liste a partidelor din toate circumscripţiile în care au candidat şi se împart la un coeficient electoral. În loc să fie diferit de la o circumscripţie electorală la alta, coeficientul electoral este egal şi se calculează după diferite metode, cum ar fi de exemplu împărţirea numărului de alegători la numărul mandatelor.

30. DE CE CONSIDERAM CA IN ROMANIA AVEM UN SISTEM ELECTORAL MIXT
In Romania, consideram ca sistemul electoral este mixt, cu dominant proportional, desi I s-a dat denumirea de scrutin uninominal. Aprecierea se bazeaza pe o serie de considerente: exista un prag electoral la nivel national, care elimina din start candidatii partidelor care nu l-au obtinut, chiar daca au majoritate absoluta, ceea ce face sa nu votezi omul, ci partidul, pana la urma. De asemenea, calculul voturilor valabil exprimate si ramase neutilizate se face dupa metode ale reprezentarii proportionale, cum ar fi stabilirea coeficientului electoral la nivel de circumscriptie si repartizarea voturilor ramase, in functie de acesta, iar redistribuirea resturilor pe tara se face dupa metoda d’Hondt.

31. ATRIBUTIILE BIROULUI ELECTORAL CENTRAL, EXERCITATE CU OCAZIA ALEGERILOR PENTRU CAMERA DEPUTATILOR SI SENATULUI
·       veghează la actualizarea listelor electorale permanente, urmăreşte aplicarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri pe întregul teritoriu al ţării şi asigură interpretarea lor uniformă;
·       b) asigură publicarea în Monitorul Oficial a listei cuprinzând denumirea şi semnele electorale ale partidelor, alianţelor politice şi electorale şi a organizaţtiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale;
·       c) rezolvă întâmpinările referitoare la propria activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale de circumscripţie; contestaţiile se soluţionează prin hotărâri care sunt oblgatorii pentru birourile electorale în cauză, precum şi cu privire la alte autorităţi şi instituţii publice la care se referă;
·       d) centralizează numărul de liste complete de candidaturi definitive depuse de partide si alianţele acestora şi comunică situaţia centralizată Comisiei speciale a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru atribuirea timpilor de antenă, precum şi Socităţii Române de Televiziune şi Socităţii Române de Radiodifuziune;
·       e) primeşte de la birourile electorale de circumscripţie procesele verbale cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi şi constată dacă există partide politice, alianţe politice şi alianţe electorale care nu au întrunit pragul electoral; comunică rezultatul birourilor electorale de circumscripţie si il dă publicităţii în termen de 24 de ore; de asemenea, stabileşte partidele, alianţele politice sau alianţele electorale care îndeplinesc pragul electoral, separat pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat, respectiv 5% din voturile valabil exprimate pe întreaga ţară pentru toate partidele, alianţele politice şi alianţele electorale; în cazul alianţeor se adaugă în 3% din voturile valabil exprimate pe intreaga ţară şi, pentru fiecare membru al alianţei începând cu al treilea, câte un singur procent;
·       f) verifică şi înregistrează rezultatul alegerilor, însumează pe întreaga ţară voturile neutilizate pentru fiecare partid, alianţă politică sau alianţă electorală şi asigură repartizarea centralizată şi desfăşurarea pe circumscripţii electorale a mandatelor ce li se cuvin;
·       g) atestă atribuirea unui mandat de deputat organizaţiei cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care a întrunit condiţiile prevăzute de lege şi eliberează certificatul doveditor al deputatului desemnat pe această bază;
·       h) anulează alegerile dintr-o circumscripţie electorală în cazul în care votarea şi rezultatul alegerilor au avut loc prin fraudă de natură să modifice atribuirea mandatelor şi dispune repetarea scrutinului;
·       i) dispune renumerarea voturilor într-o secţie de votare sau refacerea centralizării voturilor şi rezultatului alegerilor dintr-o circumscripţie electorală, în cazul când au fost comise erori.

32. REGULILE STABILITE DE LEGEA ELECTORALA PENTRU DELIMITAREA COLEGIILOR UNINOMINALE AFERENTE ALEGERII CAMEREI DEPUTATILOR SI SENATULUI
·       a) o circumscriptie electorala poate fi compusa numai din colegii uninominale intregi
·       b) teritoriul cuprins de un colegiu uninominal trebuie sa se afle pe teritoriul unuia si aceluiasi judet
·       c) pe teritoriul unei localitati pot fi delimitate, de regula, doar colegii uninominale intregi
·       d) un colegiu uninominal poate cuprinde, de regula, una sau mai multe localitati intregi
·       e) in bucuresti, colegiile uninominale nu trebuie sa depaseasca limitele administrativ-teritoriale dintre cele 6 sectoare
·       f) in cadrul unei circumscriptii electorale, delimitarea colegiilor uninominale pt alegerea camerei deputatilor si a senatului se face astfel incat marimea acestora, calculata in nr de locuitori, sa fie de asa natura incat cel mai mare colegiu uninominal sa fie cu cel mult 30% mai mare decat cel mai mic colegiu uninominal.
·       g) intotdeauna un colegiu uninominal pt alegerea senatului este format dintr-un nr intreg de colegii uninominale pt alegerea camerei deputatilor, intregi si alaturate, din cadrul aceleiasi circumscriptii electorale.

33. CARE ESTE ROLUL BIROURILOR ELECTORALE DE CIRCUMSCRIPTIE
·     a) urmăresc şi asigură aplicarea unitară şi respectarea dispoziţiilor legale privitoare la alegeri de către toate autorităţile, instituţiile şi organismele cu responsabilităţi în materie electorală din cadrul judeţului;
·     b) înregistrează candidaturile depuse;
·     c) fac publicaţiile şi afişările prevăzute de lege cu privire la listele de candidaţi şi candidaturile independente;
·     d) rezolvă întâmpinările referitoare la propria lor activitate şi contestaţiile cu privire la operaţiunile birourilor electorale ale secţiilor de votare din cadrul circumscripţiei electorale respective; contestaţiile se rezolvă prin hotărâri care sunt oblgatorii pentru biroul electoral în cauză, precum şi pentru autorităţile şi instituţiile publice la care se referă;
·     e) distribuie, împrună cu primarii, birourilor electorale ale secţiilor de votare buletinele de vot, ştampila de control şi ştampila cu menţiunea „Votat”; biroul electoral al circumscripţiei Bucureşti distribuie aceste materiale oficiilor electorale;
·     f) totalizează rezultatul alegerilor de la secţiile de votare şi comunică Biroului Electoral Central procesul-verbal cuprinzând numărul de voturi valabil exprimate pentru fiecare listă de candidaţi; biroul electoral al municipiului Bucureşi totalizează rezultatul alegerilor transmis de la oficiile electorale;
·     g) atribuie mandatele senatorilor şi deputaţilor în funcţie de coeficientul electoral al circumscripţiei şi eliberează acestora certificatul doveditor, pe baza constatării Biroul Electoral Central cu privire la partidele, alianţele politice şi alianţele electorale, care au întrunit pragul electoral;
·     h) înaintează Biroului Electoral Central procesele verbale cuprinzând rezultatul alegerilor, precum şi întâmpinările, contestaţiile şi procesele verbale primite de la birourile electorale ale secţiilor de votare şi de la oficiile electorale din Bucureşti.

34. CARE ESTE ROLUL BIROURILOR ELECTORALE ALE SECTIILOR DE VOTARE
·       a) primesc copiile listelor electorale, buletinele de vot pentru alegătorii care urmează să voteze la secţia de votare respectivă, ştampila de control şi ştampilele cu menţiunea „Votat”;
·       b) conduc operaţiunile de votare, iau toate măsurile de ordine în localul secţiei de votare şi în jurul acestuia;
·       c) rezolvă întâmpinările cu privire la propria activitate;
·       d) numără voturile şi consemnează rezultatele votării;
·       e) înaintează birourilor electorale de circumscripţie procesele-verbale cuprinzând rezultatul votării, împreună cu contestaţiile depuse şi materialele la care acestea se referă;
·       f) predau judecătoriei în a cărei rază teritorială îşi au sediul, buletinele de vot întrebuinţate şi necontestate, precum şi cele anulate, ştampilele şi celelalte materiale necesare votării.

35. ATRIBUTIILE AUTORITATII ELECTORALE PERMANENTE EXERCITATE CU OCAZIA DESFASURARII ALEGERILOR PENTRU CAMERA DEPUTATILOR SI SENAT
·       1) In limita competenţelor sale asigură aplicarea unitară a dispoziţiilor legale referitoare la organizarea alegerilor. Această atribuţie implică numeroase activităti pe care Legea le precizează.
·       2) De asemenea, elaborează studii şi propuneri vizând îmbunătăţirea sistemului electoral, pe care le dă publicităţii şi le prezintă autoritătilor publice, partidelor politice, precum şi organizaţiilor nonguvernamentale interesate.
·       3) Autoritatea Electorală Permanentă prezintă Parlamentului un raport asupra organizării şi desfăşurării alegerilor ( la nivel naţional si local ), precum şi a referendumului naţional, în maxim 3 luni de la incheierea acestora, cuprinzând referiri la participarea la scrutin, modul de desfăşurare, abaterile şi neajunsurile constatate, inclusiv de ordin legislativ, şi rezultatul consultării respective. Raportul se dă publicităţii sub forma unei Cărţi Albe.
·       4) O altă atribuţie constă în elaborarea unor materiale şi programe de informare şi instruire a alegătorilor asupra sistemului electoral românesc şi asupra respectării deontologiei electorale şi asigurarea popularizării acestora.
·       5) Elaborează programe specifice de instruire în materie electorală, pentru primarii şi secretarii unităţilor adminstrativ teritoriale, precum şi pentru persoanele care pot deveni membri ai birourilor electorale (împreună cu Institutul Naţional de Administraţie).
·       6) Legiuitorul a prevăzut o atribuţie care urmăreste să contribuie efectiv la realizarea principiului egalităţii în alegeri şi anume, elaborarea unor programe şi stabilirea unor reguli unitare privind exercitarea votului de către persoane neştiutoare de carte sau cu handicap şi popularizarea acestora.
·       7) Organizează licitaţii în vederea selecţionării programelor de calculator care urmează a fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării.
·       8) Autoritatea Electorală Permanentă elaborează împreună cu Ministerul Administraţiei şi Internelor proiecte de hotărâri specifice bunei organizări şi desfăşurări a alegerilor şi le supune Guvernului spre aprobare.
·       9) De asemenea, elaborează proiecte de acte normative pentru îmbunătăţirea sistemului electoral românesc, pe care le supune Guvernului spre analiză şi exercitarea dreptului de innitiativă legislativă.

36. PROCEDURA ALEGERILOR DEPUTATILOR DIN ROMANIA PENTRU MANDATUL DE PARLAMENTAR EUROPEAN (CU INDICAREA SISTEMULUI DE VOT PRACTICAT SI A NUMARULUI DE MANDATE ATRIBUITE ROMANIEI PENTRU LEGISLATURA ACTUALA
Membrii din Romania in Parlamentul European sunt alesi prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, potrivit principiului reprezentarii proportionale, pe baza de scrutin cu lista blocata si candidaturi independente. Pragul electoral pentru partidele si formatiunile politice este de 5% din totalul voturilor valabil exprimate la nivel national. Propunerile de candidaturi pt alegerea membrilor din romania in parlamentul european se depun si se inregistreaza la BEC, cel mai tarziu cu 60 dezile inainte de ziua de referinta. Listele de candidatura trebuie intocmite astfel incat sa asigure reprezentarea ambelor sexe. Numarul de candidati pe fiecare lista, poate fi cu maximum 10 mai mare decat numarul mandatelor repartizate romaniei in parlamentul european. Pt a fi inregistrate la BEC, listele de candidati propuse de partidele politice, organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, aliantele politice sau electorale, trebuie insotita de o lista cuprinzand cel putin 200.000 de alegatori care sustin fiecare candidatura. Candidatul independent poate participa la alegeri individual, daca este sustinut de cel putin 100.000 alegatori. Atribuirea mandatelor de parlamentar european se face de catre BEC:
·         In prima etapa se calculeaza pragul electoral si coeficientul electoral national si se stabileste lista partidelor politice, a celorlalte organizatii si aliante electorale sau politice si a candidatilor independenti carora li se pot repartiza mandate
·         In a doua etapa, se repartizeaza mandatele la nivelul circumscriptiei nationale pt listele selectate, prin metoda d’Hondt.
·         Candidatul independent caruia i-ar reveni cel putin un mandat I se repartizeaza un singur mandat, indiferent de cate mandate au rezultat din calcul.
Numarul mandatelor pentru romania este de 33

37. CARE SUNT INCOMPATIBILITATILE CU FUNCTIA DE DEPUTAT IN PARLAMENTUL EUROPEAN
Judecatorii curtii constitutionale; avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici, inclusiv cei cu statut special, deputatii sau senatorii in parlamentul romaniei, precum si membrii guvernului romaniei.

38. ATRIBUTIILE BIROULUI ELECTORAL CENTRAL PT ALEGEREA PRESEDINTELUI
Veghează la actualizarea listelor electorale permanente, urmăreşte respectarea dispoziţiilor legale privitoare la alegerea Preşedintelui României pe întreg teritoriul ţării şi asigură aplicarea lor uniformă; constată respectarea prevederilor legii privind depunerea şi înregistrarea candidaturilor; comunică birourilor electorale de circumscripţie candidaturile înregistrate şi le face cunoscute prin presă; rezolvă întâmpinările la propria activitate şi contestaţiile trimise de birourile electorale de circumscripţie (soluţiile date sunt definitive); centralizează rezultatele alegerilor, constată candidatul ales şi prezintă Curţii Constituţionale documentaţia necesară validării mandatului; îndeplineşte orice alte obligaţii ce îi revin potrivit Legii.

39. PRIN CE SE CARACTERIZEAZA PRINCIPIUL SEPARATIEI PUTERILOR IN STAT
Principiul separatiei a urmarit o functionalitate a puterii in stat care sa asigure garantarea drepturilor si libertatilor cetatenilor. In fiecare tara, principiul separatiei se concretizeaza intr-un ansamblu de autoritati, care corespund în principiu funcţiilor statului. Astfel, funcţiei legislative îi corespunde parlamentul; funcţiei executive îi corespund şeful statului (monarh sau preşedinte), precum şi guvernul; iar funcţia judecătorească este concretizată de instanţele judecătoreşti.

40. CARE SUNT ATRIBUTIILE PARLAMENTULUI ROMANIEI
1. Aprobarea orientărilor generale în politica internă şi externă cuprinse în programul Guvernului, precum şi a măsurilor propuse de Preşedintele României în situaţiile critice de ordin intern sau internaţional;
2. Transpunerea în formă normativă a programului de guvernare şi organizarea principalelor relaţii sociale prin legiferare;
3.  Investirea, alegerea, avizarea formării sau revocarea unor autorităţi statale;
4.  Controlul parlamentar asupra executivului şi a altor autorităţi;
5.  Rezolvarea petiţiilor cetăţenilor.

No comments:

Post a Comment