11. ANCHETA DIN PERSPECTIVA PSIHOLOGIEI
Ancheta judiciara reprezinta o
relatie interpersonala de tip special care reuneste, de regula, doua persoane
cu interese opuse: un anchetator (conducatorul anchetei) care cauta sa
dezvaluie un adevar, si un anchetat care, de cele mai multe ori, cauta sa-l
acopere, sa-l ascunda sau sa-l prezinte intr-o maniera care sa limiteze cat mai
mult consecintele care ar urma sa decurga. In cadrul anchetei judiciare, orice
demers pe care il intreprinde anchetatorul trebuie sa plece de la principiul
prezumptiei de nevinovatie, care asigura obiectivitate rezultatelor acesteia.
In relatia anchetator-anchetat,
indiferent daca acesta din urma este invinuit (sau inculpat), martor sau
persoana nevinovata, elementul de interactiune il constituie convorbirea. In
aceasta situatie insa, convorbirea nu trebuie inteleasa in forma simpla a unui
dialog, a unei discutii, ci ca un proces deosebit de complex, un demers
anevoios, o stare conflictuala profund tensionata in care, pe de o parte se
incearca obtinerea de date cat mai veridice, iar pe de alta, ascunderea sau
denaturarea acestora, esecul fiind posibil la oricare din cei doi protagonisti.
Ascultarea învinuitului sau
inculpatului este un joc al inteligenţei,purtat înainte de toate cu arme
psihologice.
Ancheta judiciara presupune
parcurgerea a doua faze care se succed logic, si anume, ancheta de urmarire
penala si cercetarea judecatoreasca. Uneori prima faza poate lipsi (cand
partile se adreseaza direct instantei de judecata sau in situatiile de
extindere a actiunii penale datorita suficientei probelor cand cercetarea
judecatoreasca indeplineste obiectivele urmaririi penale).
Tensiunea anchetei judiciare este
comparabila cu tensiunea psihologica specifica unei partide de sah, in care se
confrunta doi parteneri cu stiluri diferite: anchetatorul, tehnic, plin de
imaginatie si infractorul viclean si speculativ. Cele mai frecvente planuri
situationale in care se confrunta anchetatorul si anchetatul sunt:
a).Planul deschis - datele despre
infractiune sunt cunoscute atat de anchetator cat si de infractor, ancheta
avand din start o situatie pozitiva pentru cauza;
b).Planul orb - datele despre
infractiune sunt cunoscute numai de anchetator, infractorul nestiind ca ele se
afla la dispozitia anchetatorului. In asemenea conditii, infractorul poate
comite erori in constructia apararilor formulate, fiind la discretia
anchetatorului;
c).Planul ascuns - datele despre
infractiune sunt cunoscute numai de infractor, fapt ce poate duce la esecul
anchetei, autorul infractiunii putand sa ramana mult timp neidentificat, uneori
ani la rand, iar alteori cauza intra in prescriptie;
d).Planul necunoscut - datele
despre infractiune nu le cunoaste, in prima faza, nici anchetatorul si nici
infractorul, acestea fiind cunoscute de o terta persoana (eventual un martor
intamplator), despre care cei doi parteneri nu au cunostinta (Mitrofan &
colab., 1992).
Relatia interpersonala
anchetator-anchetat pun in evidenta trairea emotionala creata de confruntarea
cu reprezentantul oficial al autoritatii, in cadrul careia se va desfasura un
camp psihologic cu valente speciale. Atitudinea oficiala, profesionala,
politicoasa, dar rezervata prin tinuta si vocabular a anchetatorului care
dirijeaza ancheta, creeaza un fond emotional difuz pentru interlocutor (banuit,
invinuit), fapt resimtit de altfel de oricare alta persoana invitata in mod
oficial sa dea relatii in cauza (martor, reclamant).
In biroul de ancheta,
anchetatorul apreciaza comportamentul expresiv, in mod special mimica
invinuitului ca pe o totalitate de trasaturi si caracteristici
dinamico-functionale care evidentiaza stari, sentimente si dispozitii afective
a caror interpretare corecta este o necesitate absoluta. Anchetatorul trebuie
sa surprinda atat componentele voluntare ale comportamentului cat si cele
deghizate, simulate. Invinuitul poate simula cu multa usurinta calmul,
stapanirea de sine, nedumerirea, unele stari de suferinta (afectiuni
cardio-respiratorii, lesin), atitudinea de revolta ori de protest, toate cu
scopul de a impresiona, de a intimida pe anchetator (o categorie aparte sunt
romii).
Artificialitatea (lipsa de
naturalete) acestor simulari este evidenta in fata unei conduite ferme,
ofensive a anchetatorului, inlaturarea lor fiind, de regula, consecinta
exploatarii calificate a unor momente psihologice abil create pe parcursul
ascultarii.
Personalitatea anchetatorului,
intuitia profesionala, experienta acestuia este edificatoare in interpretarea
corecta a tabloului psihocomportamental al persoanei anchetate. Pentru a atenua
starea emotionala a anchetatului (care poate fi amplificata de labilitatea
psihocomportamentala, de trecutul sau infractional, de starea de sanatate, de
problematica critica a cauzei pentru care este cercetat) se recomanda unele
discutii introductive cu referire la situatia familiala, profesionala, starea
de sanatate, probleme de perspectiva, aptitudini, pasiuni etc. Astfel se poate
obtine o deconectare a subiectului, o “incalzire” a relatiei interpersonale,
care favorizeaza chestionarea cu privire la cauza in speta (in aceasta faza se
poate da un sfat, eventual se poate strecura o gluma).
12. ANCHETA CA RELATIE INTERPERSONALA
Se poate defini ca o investigatie efectuata de un organ de stat
(anchetator) desfasurata sistematic si organizata stiintific în vederea
culegerii de date, de informatii despre o fapta antisociala apoi a prelucrarii
si verificarii acestora pentru a lamuri împrejurarile în care fapta s-a produs
si pentru a stabili raspunderile.
Ancheta este în primul rând o relatie interpersonala de tip social care
reuneste, de regula, doua persoane cu interese contrare: - un anchetator care cauta sa dezvaluie
un adevar si un anchetat care în marea majoritate a cazurilor cauta sa-l acopere,
sa-l ascunda ori macar sa-l prezinte într-o maniera care sa limiteze cât mai
mult consecintele care ar urma sa decurga. Munca în justitie incluzând deci
prin excelenta activitati psihorelationale, impune ca o componenta
a pregatirii, celor care activeaza în acest domeniu, psihologia judiciara. Anchetatorul
se confrunta cu o problematica densa si diversa astfel:
a) strângerea probelor (adunarea, examinarea, condensarea lor)
b) existenta infractiunii
- consumate
- ramasa în faza de tentativa
c) identificarea faptuitorilor si a pozitiei acestora fata de
infractiune (instigatori, complici, favorizatori).
d) stabilirea raspunderii penale a fapturilor
- existenta sau inexistenta starii de imputabilitate a faptuitorilor.
- existenta sau inexistenta starii de culpabilitate a faptuitorului ca
si formele specifice de culpabilitate.
Printre principalele categorii de infractori cu care se confrunta un
anchetator se citeaza de regula,
urmatoarele
alternative:
- infractorul primar sau recidivist;
- infractorul cercetat în stare de libertate sau în stare de arest;
- infractorul prins în flagrant sau descoperit post factum;
- infractorul care a actionat de unul singur si care a actionat în grup;
- infractorul cu fizic normal sau fizic tarat (anormal).
13. MANIFESTARI NEGATIVE INTALNITE IN CONDUITA ANCHETATORULUI
- multumirea de sine generata de încrederea exagerata în propriile
calitati si în experienta proprie;
- ruperea contactului cu elementele teoretice sau de noutate din
profesiune;
- instalarea stereotipurilor, automatismelor si spiritului rutinier
- modul uneori absent sau defectuos,rigid de a formula întrebarile
- impertinenta
- aroganta sau chiar vulgaritatea în relatiile cu persoanele anchetate
- suspiciunea excesiva fata de orice persoana anchetata
- amplificarea nefondata a unor date sau exagerarea semnificatiei
acordate unor gesturi sau manifestari din conduita celor anchetati
14. PERSONALITATEA ANCHETATORULUI
Calitatile se pot grupa în trei categorii:
a) calitati tinând de nivelul general de pregatire
b) calitati psihointelectuale
c) calitati de ordin moral afectiv
In privinta pregatirii generale el trebuie sa cunoasca temeinic
legislatia în vigoare, sa aiba o vasta
si profunda
cultura profesionala si desigur cultura generala.
b) În categoria calitatilor psihointelectuale se înscrie în primul rând
gândirea care trebuie sa se distinga prin claritate, profunzime, rigoare si sa
se bazeze pe un dezvoltat spirit critic. Anchetatorul trebuie sa dea dovada de
perspicacitatea si de o mare putere de discernamânt. Fapt care sa-i permita sa
deosebeasca usor realul de ireal, ori semnificativul de nesemnicativ într-o
relatare si sa aprecieze faptele la justa lor valoare. Anchetatorul trebuie sa
dispuna de o memorie buna deoarece este necesar ca datele culese sa poata fi
refacute in bune conditii în lipsa persoanei cercetate.
Integritea senzoriala – ca baza a corectitudinii si preciziei perceptiei
si de asemenea trebuie sa aiba un ascutit spirit de observatie, trebuie sa
prezinte o mare stabilitatea a atentiei.
c) Printre calitatile moral afective – echilibrul emotional joaca un rol
deosebit deoarece el sta la baza unor calitati educabile absolut necesare în
reusita activitatii anchetatorului. Acestea sunt reprezentate de tact,
rabdare, toleranta, disponibilitatea de a asculta, stapânirea de sine. Este foarte
important ca anchetatorul sa poata stapanii anumita reactii (dezgust,
plictiseala, sila, agresivitate, simpatie), astfel încât sa fie în masura sa
ofere infractorului imaginea unei structuri psihice perfect echilibrate.
Alte calitati moral – afective, constau în:
- atitudinea nedusmanoasa lipsita de prejudecati fata de cel anchetat
indiferent de sentimentele sau starile pe care acesta le provoaca.
Aceste trasaturi nu reprezinta un simplu inventar de calitati posibile
la un anchetator, ci exigente
de fond
care conditioneaza valorificarea potentialului psihologic al acestuia în cadrul
demersului tip ancheta.
15. METODE SI INSTRUMENTE DE
INVESTIGATIE UTILIZATE IN PSIHOLOGIA JUDICIARA
În raport cu nevoile concrete în psihologia judiciara se pot utiliza
variate metode cum sunt: anamneza, metoda biografica, observatia, experimentul,
convorbirea, ancheta pe baza unui interviu si de chestionar, studiul produselor
activitatii, scale de atitudini si de apreciere, testul
sociometric, biodetectia, etc. Ele trebuie folosite combinat, rezultatele obtinute prin fiecare din ele
urmând a se completa si sustine reciproc.
Observatia
Ca activitate psihica, observatia are la baza perceptia, de care se
deosebeste însa prin caracterul ei profund activ, cât si prin caracterul ei pronuntat selectiv. Observatia
se poate defini ca o perceptie orientata catre realizarea unui scop si dirijata
de aceasta în desfasurarea sa.
Clasificarea observatiei
a) dupa prezenta sau absenta planului de observare: -
observatie spontana - observatie sistematica
b) dupa pozitia observatorului fata de fenomen: -
observatie neparticipativa - observatie participativa
c) dupa ritmul observatiei: - observatie
continua - observatie intermitenta
Observatie spontana – se poate caracteriza ca globala, lipsita de
profunzime si selectivitate.
Observatia sistematica – riguroasa a celui care si-a pregatit un plan al
observatiei care stie cum trebuie cautat, ales, anticipat, retinut ca important si semnificativ.
Observatie neparticipativa – în care observatorul este spectator la
derularea fenomenului observatiei.
Observatia participativa – în care observatorul este autor si
participant direct la desfasurarea fenomenului pe care îl observa în
“interior”.
Observatia continua – se realizeaza pe tot parcursul derularii unui
comportament, activitati sau fenomen psiho-social.
Observatia intermitenta - se realizeaza, de regula la intervale egale,
periodice când fenomenul este poate fi receptionat sau când acesta devine
puternic relevant pentru scopul observatiei.
Experimentul
1. Caracterizare generala si clasificare
Experimentul a fost definit ca o observatie provocata, controlata si
dirijata de catre cercetator, pentru lamurirea anumitor presupuneri.
Experimentele se pot clasifica astfel:
a) dupa participarea cercetatorului – experiment: - provocat - invocat
b) dupa natura domeniului în care se organizeaza – experiment: -
psihologic – didactic – ergonomic - psiho-social- judiciar
Testul psihologic
1. Definitie si caracterizare generala
Testele sunt probe scrise, standardizate, verificate si etalonate pe un
numar mare de subiecti oferind posibilitatea de diagnoza rapida a gradului de
existenta a unor procese si functiuni psihice ale subiectului în comparatie cu
nivelul de distributie a acestora în populatia generala. Un test psihologic
este o situatie standardizata, care permite o masurare obiectiva a unui
esantion din manifestarile psihologice (M. Rosca). Testele sunt instrumente
practice ce raspund anumitor nevoi sociale.
Testul îndeplineste anumite conditii de validitate, fidelitate,
sensibilitate si trebuie sa fie etalonat pe un numar semnificativ de cazuri din
punct de vedere statistic.
Validitatea reprezinta gradul de corespondenta dintre rezultatele
testarii si rezultatele aceluiasi subiect în activitatea practica, reala ce
solicita însusiri ca cele ce s-au evaluat prin test.
Fidelitatea – reprezinta gradul de corelatie între rezultatele aplicarii
aceluiasi test, aceluiasi subiect de mai multe ori.
Sensibilitatea testului consta în capacitatea sa de a pune în evidenta
cele mai mici si mai sensibile diferente între indivizi.
Clasificarea testelor
A. Dupa functiile psihice ce urmeaza a fi evaluate:
- testele de eficienta mintala – urmaresc sa ofere indicii asupra
gradului de dezvoltare a principalelor procese si functiuni de performanta ale
intelectului: capacitatea de reprezentare, memoria, gândirea, imaginatia,
inteligenta.
- tehnicile proiective – care suplinesc în mare masura dezavantajele
amintite.
B. Dupa obiectivul urmarit: - teste de
inteligenta - teste de personalitate - teste de creativitate - teste
de interes sau motivatie - teste educationale
C. Dupa modul de administrare: - teste
individuale - teste colective
D. Dupa materialul utilizat: - teste creion
– hârtie - teste aparat - test materiale
E. Dupa durata: - teste cu timp limitat - teste cu timp nelimitat
Metoda anchetei psihologige
Prin ancheta psihologica întelegem recoltarea sistematica a unor
informatii despre viata psihica a unui individ sau a unui grup social ca si
interpretarea acestora în vederea desprinderii semnificatiei lor psihocomportamentale.
Caracteristici:
- ancheta are un caracter metodic care presupune culegerea unor date
dupa criterii rigurosdelimitate si din care sa rezulte date cuantificabile;
- vizeaza aspecte particulare ale realitatii cum ar fi universul
personal intim al celui cercetat; universul social institutionalizat (ancheta
sociala); universul colectiv supraindividual, latent sau activ, constient sau
inconstient (ancheta psiho-sociala).
În cazul anchetei psihologice instrumentul cu utilizarea ce mai larga
este chestionarul.
16. BIODETECTIA JUDICIARA
Particularitatea
principală a metodei de biodetecţie judiciară de tip experimental constă în
faptul că este o formă activă de intervenţie umană în desfăşurarea fenomenelor
psihologice de conştiinţă, al cărei rezultat este sporirea cunoştinţelor în
cauza aflată pe rol, verificând şi omologând , la nivelul experimentalului ,
cunoştinţele, respectiv plusul de informaţie pe care-l oferă.”
Ca orice tip de
experiment, biodetecţia este un act deliberat, îndeplinit etapă cu etapă, pe
baza unor anticipări, ipoteze sau simple presupuneri care vizează obiective
precis determinate.
Obiectul biodetecţiei
judiciare Îl reprezintă comportamentul
simulat, care este o entitate între aspectul aparent şi cel inaparent al
comportării, expresie a dedublării psihologice în raport cu sine (aspect
inaparent, strict secretizat) şi în alteritate, adică în raport cu societatea
(aspect aparent- notoriu, afişat abil sau naiv, dar insistent, cu eforturi de
persuasiune).
Comportamentul
simulat e definit ca o încercare de a ascunde sau falsifica sensul unei
realităţi de fond psihosomatic.
Biodetecţia are
în vedere ambii termeni ai binomului simulării şi elaborează metodologia de
condiţionare operantă a reacţiilor în scopul obţinerii informaţiilor necesare.
În sfera
preocupărilor biodetecţiei judiciare sunt cuprinse :
1.
comportamentul simulat intenţionat, cu aspecte de aparenţă şi inaparenţă
2. binomul
comportamentului simulat
3.
credibilitatea
4. existenţa
erorii, ca etiologie a unor comportamente ce sunt aparent simulate
5. existenţa
sau inexistenţa discernământului faptelor penale
6. căutarea
probelor materiale în vederea conversiunii
7. intenţionalitatea
17. PROCESUL SOCIALIZARII INDIVIDULUI UMAN
Prin socializare
se întelege procesul prin care individul este pregatit pentru viata sociala:
etapele prin care omul asimileaza
limba, valorile, normele si metodele de conduita îsi însuseste obiceiurile si cultura ambiantei sociale în care s-a nascut, traieste si se dezvolta. Socializarea are doua functii principale:
- transmiterea
culturii de la o generatie la alta
- formarea si
dezvoltarea personalitatii
Procesul prin care
individul este prelucrat social, parcurge câteva etape semnificative:
- etapa copilariei
– între 1 si 12 ani care se împarte în doua subetape: 1-8 ani si 8-12 ani. Caracteristic
primei etape este largirea orizontului relational al copilului si învatarea
limbajului verbal. Caracteristic celei de-a doua subetape de vârsta este
intrarea în actiune a unor institutii sociale cu rol activ pe linia
socializarii si integrarii sociale a individului.
- etapa
preadolescentei – se desfasoara între 12-15 ani. Aceasta etapa este marcata de
pubertate, prin
care, sub aspect biologic are loc maturizarea functiei sexuale a individului. Este etapa
romantismului si se manifesta prin tendinte
de emancipare fata de familie si refuzul disciplinei impusa prin constrângere.
Pot aparea comportamente antisociale, constituiri in grupuri cu activitate
preinfractionala.
- etapa
adolescentei - între 15-18 ani. Adolescentul îsi asuma noi riscuri, noi roluri sociale, îsi consolideaza idealurile si orientarea profesionala. Spre mijlocul
acestei etape, adolescentii parcurg criza finala la
sfârsitul careia se cucereste independenta afectiva si aderarea liber
consimtita la norme si valori. Insuccesele
si dereglarile aparute în decursul acestui proces se manifesta la unii adolescenti prin marginalizare sociala care duc la conduite delincvente.
- etapa tineretii – se
scurge pâna în jurul vârstei de 35 de ani. Individul intra în
noi grupuri sociale, locul si rolul lui în
societate fiind puternic marcate de modul cum s-au desfasurat etapele anterioare. Se constata ca sub incidenta acestei etapa asupra
criminalitatii vârsta de 30 de ani da procentul cel mai ridicat de infractiuni.
- etapa
maturitatii – se desfasoara pâna dupa vârsta de 35-60 ani. La multi indivizi
se manifesta acum o puternica tendinta de
schimbare, ei schimbându-si între 40 si 50 ani fie ocupatia, fie locuinta, fie partenerul de viata. Spre sfârsitul acestei etape apar doua fenomene
care au implicatii psihice si psihologice: - menopauza care apare la femei de obicei 45-54 ani si înseamna
încetarea functionarii glandelor care antreneaza o serie de
tulburari ale sistemului endocrin. - andropauza se manifesta la
barbati si consta în diminuarea pâna la oprire a functiei endocrine. În plan psihologic pot aparea o serie de tulburari, dintre care cele mai
frecvente sunt anxietatea si scaderea eficientei
intelectuale.
f) Etapa
senectutii – se caracterizeaza prin faptul ca functiile fizice, psihice si
sociale ale individului uman regreseaza.
Are loc dezorganizarea mintala – mai afectata fiind memoria de scurta durata, au loc modificari caracteriale si de afectivitate. În raport cu criminalitatea, trebuie mentionat ca aceasta etapa se
caracterizeaza printr-un procent foarte scazut de faptuitori si
unul considerabil de victime.
18. AGENTII SOCIALIZARII SI INTEGRARII PSIHOSOCIALE
a) Familia – ea
poate periclita în mod grav procesul socializarii oferind premise pentru comportamente deviante. O influenta negativa o poate avea constituirea de familii de vaduvi sau divortati, divortul, concubinajul, parasirea domiciliului, etc. Alt factor negativ ar fi incompetenta educativa, mesaje contradictorii
pe care parintii le emit în procesul educativ. Trebuie avut în vedere rolul decisiv pentru formarea copilului a acestei
etape petrecute în familie.
Climatul
educational în familie poate fi analizat dupa:
- modul de
raportare interpersonala a parintilor
- sistemul de
atitudini parentale în raport cu diferite norme si valori sociale
- modul în care
este perceput si considerat copilul
- gradul de
acceptare a unor comportamente variate ale copiilor
- dinamica
aparitiei de stari tensionale sau conflictuale
- modul de
aplicare a recompenselor si sanctiunilor
- gradul de
deschidere si sinceritate al copilului în raport cu parintii
Climatul familial
hiperautoritar Atitudinea ca atare poate fi
manifestata de unul sau de ambii parinti. Aceasta atitudine poate fi: bine intentionata sau autoritara + agresiva. Parintii hiperseveri impun un regim de munca pentru copiii lor care le
depaseste limitele de toleranta psihologica si
fiziologica.
Climatul
familial hiperpermisiv. Tendinte exagerate de a
“proteja“ copilul. Nu-i permit acestuia confruntarea cu lumea, cu semenii, realizarea unei imagini realiste despre sine. Pot apare atitudini de: - exacerbare a Eului – îngâmfare - de a-si impune vointa
semenilor, ei devin capriciosi, încapatânati.
Climatul familial
conflictual Pot exista accentuate stari
conflictuale care ajung la forme acute si pot duce la agresivitate fizica, alungare de la domiciliu, existenta unor relatii adulterine, etc. Familiile caracterizate printr-un potential conflictogen ridicat si
puternic carentate din punct de vedere psiho-afectiv si
psiho-moral, marcheaza în cea mai mare masura procesul de maturizare psihologica si psihosociala a personalitatii copiilor.
Mijloacele de informare si comunicare. Ele
detin un rol cheie în procesul socializarii si integrarii psihosociale. Criminologii occidentali au
mentionat pe primele locuri violenta în mass-media si în special videoviolenta. Cercetarile s-au concentrat asupra acestui aspect, rezultând
urmatoarele:
1. Violenta pe
micul sau marele ecran furnizeaza modele de comportament negativ. Este demn de remarcat ca aceste filme sunt comerciale, facute pentru a se obtine cât
mai multi bani din vânzarea lor si în consecinta abordeaza fara
nici o retinere acele teme cu efecte în planul instinctului, al inconstientului uman. Influenta este mai puternica asupra spectatorului tânar;
2. Determina
cresterea nivelului agresivitatii în rândul celor ce urmaresc asemenea filme
sau emisiuni;
3.
Desensibilizarea auditoriului cu privire la gravele prejudicii pe care le
produce violenta. Programele “violente”
determina o “dezinhibare” a privitorului si îl scot din real, determinându-l sa savârseasca, pe calea imitatiei, fapte violente, spontane si
neplanificate.
În acelasi plan si
cu implicatii asemanatoare, mai ales asupra tinerilor, se afla pornografia care face o apologie a sexualitatii, decuplând-o de aspectele umanizatoare,
care îi confera omului noblete si unicitate (sentimente
pozitive, iubire, tandrete, fidelitate, intimitate). Pornografia creeaza o imagine marcantila a sexului, încurajând
totodata practicile perverse (homosexualitatea, sadomasochismul).
19. RELATIILE INTERPERSONALE
Relatiile
interpersonale au constituit dintotdeauna mediul optim de dezvoltare a oricarei
fiinte umane. Nu putem sa ne dezvoltam ca oameni în afara relatiilor cu alti
semeni de-ai nostri. Relatiile
interpersonale cu parintii au un rol pivotal in dezvoltarea individului si a
tipului de relatii pe care le va stabili ulterior cu alti indivizi de-a lungul
vietii. De exemplu, stima de sine. Daca unui copil i se repeta, sub diverse
moduri, mai mult sau mai putin explicite, ca el sau ea nu este capabil de a
face un lucru cum trebuie, daca este criticat tot timpul, daca este in
permanenta comparat cu cei care au performante mai bune (parintii sau fratii
mai mari) sau daca pur si simplu nu este lasat a se descurce singur in diverse
situatii potrivite vârstei, atunci copilul respectiv va dezvolta o neîncredere
în sine, se va îndoi toata viata de propriile lui capacitati de a face fata, de
a se descurca. Iar relatiile pe care le va stabili cu alti indivizi, de-a
lungul vietii, vor fi probabil de tip dependent, submisiv, in care va fi tentat
sa atribuie celorlalti o pricepere, putere si importanta mai mare decat lui
însusi.
In orice relatie,
inclusiv in relatia primara cu parintii, exista doua dimensiuni al carui raport
se poate modifica în timp: dimensiunea afiliativa, de apropiere, de atasament
si dimensiunea individualizanta, de distantare, de auto-sustinere. Initial,
prima dintre aceste dimensiuni este singura prezenta în mod evident, copilul
simtindu-se una cu parintele. Abia la o vârsta ceva mai mare începe copilul sa
realizeze ca exista o lume în afara lui, ca mama nu face parte din el si el nu
face parte din mama lui. Se cheama ca a început desprinderea din starea de
fuziune psihologica. Procesul va continua, cu perioade de progres accentuat si
perioade mai calme, pâna la vârsta adulta, când se presupune ca ar trebui sa se
atinga o stare de relativa independenta psihologica a individului fata de
parinti. Adolescenta este una din perioadele cele mai dinamice de pe parcursul
acestui proces de individualizare, în care tânarul simte nevoia sa de
desprinda, chiar si în modul cel mai dureros, de modelul parental, pentru a-si
afirma personalitatea.
Locul pe care
fiecare dintre frati îl are în ierarhia copiilor influenteaza nu numai tipul de
relatii interpersonale pe care fiecare îl va dezvolta mai târziu, dar si
personalitatea lor, într-o anumita masura. Se spune adesea despre copiii
singuri la parinti ca sunt mai egoisti, mai putin cooperanti, mai putin
sociabili etc. Pe de alta parte, experienta de frate mai mare poate contribui fie
la dezvoltarea unui simt crescut de responsabilitate, fie la aparitia unei
atitudini resentimentare, de revendicare, legata de preocuparea excesiva a
parintilor de nevoile fratilor mai mici. In cazul mezinului, acesta creste în
sânul familiei având o experienta complet diferita de a fratilor mai mari.
Sentimentul de ocrotire si preocupare din partea întregii familii pot contribui
la dezvoltarea unui sentiment de securitate deosebit de puternic. Alteori însa,
postura de cel mai mic din familie poate predispune la aparitia unei
personalitati slabe, dependente, permanent framântate de îndoieli si
incertitudini visavis de capacitatea proprie de realizare. Nu în ultimul rând,
copilul mijlociu creste adesea avand sentimentul ca este uitat undeva la
mijloc. Cei care studiaza familiile (in special terapeutii de familie) au
constatat ca adesea cuplurile sunt formate din oameni care au avut aceeasi
pozitie in ierarhia fraternala si deci o experienta similara in cadrul familiei
de origine.
20. PROBLEME PSIHOLOGICE PRIVIND DELINCVENTA JUVENILA
Delicventa
juvenila – ansamblul abaterilor si încalcarilor de norme sociale, sanctionate
juridic, savârsite de minori pâna la 18
ani.
- pâna la 14 ani
nu raspund penal
- între 14-16 ani
raspund limitat si numai daca se stabileste existenta discernamântului.
- între 16-18 ani
raspund în fata legii având discernamânt
Se deosebesc: -
modul de sanctionare - de executare a pedepsei
Deosebirile
esentiale între copil si adult:
1. Copii parcurg
câteva stadii de dezvoltare care sunt diferite de ale adultului (tendinta de prelungire a adolescentei).
2. Pe tot
parcursul acestor stadii prezinta caracteristici de ordin calitativ total
diferit fata de adulti.
Adulti Copii
- viata sexuala
regulata - fara viata sexuala
- muncesc - se
joaca
- sunt
responsabili – iresponsabili
- rationalitatea
controlata - emotivi, necontrolati
3. Pâna la
maturizare fizica, morala, emotionala si de formare a deprinderilor rationale,
locul copilului este în casa
parinteasca, scoala sau în locuri de recreere parcurgând procesul de
socializare.
Delincventa
juvenila ca forma a deviantei constituie un fenomen complex care defineste ansamblul conduitelor aflate în conflict cu valorile ocrotite de norma
penala. Din punct de vedere strict juridic
aceste fenomene caracterizeaza încalcarea normelor care reflecta cerintele
oricarei forme de convietuire umana.
De multe ori
actele infractionale comise de minori au la baza greseli ale unor educatori si
nu motivatii antisociale, ei dorind de fapt sa evadeze dintr-un mediu
familial dezorganizat sau sa scape de un stil de
educatie carentat, marcat de excese sanctionatorii sau de indiferenta totala
fata de problemele lor.
În mecanismul
etiologic al comportamentului delincvent juvenil intervin o serie de situatii
si circumstante între care un loc important revine situatiei economice si
culturale a tânarului si familiei din care face
parte.
Delincventa
juvenila poate îmbraca forme variate de la conduite nonconformiste, de evaziune
si independenta pâna la forme de comportament grave si deosebit de grave.
O sistematizare a
comportamentelor delincvente se concretizeaza în urmatoarea tipologie:
- comportamentul
antisocial accidental sau ocazional
- comportament
predelictual
- comportament
delictual propriu-zis
- comportament infractional
patologic
Pornindu-se de la
vârsta, tipul de infractiune comis, mediul socio-economic si familial de provenienta, atitudinea tânarului fata de fapta comisa precum si
posibilitatile de recuperare si resocializare s-a alcatuit
o tipologie a comportamentelor delincvente juvenile.
- comportamentele
delincvente ocazionale nestructurate, cu un grad scazut de periculozitate sociala, caracterizând pe acei minori care au beneficiat de conditii
adecvate (în mediu familial si anturaj)
- comportamente
delincvente structurate cu un grad de periculozitate sociala, caracterizând pe minorii cu un nivel scazut de integrare sociala si profesionala si care
prezinta dificultati de adaptare, tulburari de comportament
sau de socializare.
- comportamentele
delincvente recurente, prezentând un pericol social deosebit cum sunt infractiunile
de viol, omor, tâlharie, vatamari corporale grave. Autorii provin, de
regula, din medii parazitare care i-a educat în
spirit agresiv si violent, fiind caracterizati printr-un limbaj obscen,
minciuna, cersetoria, prostitutia si
pervesiuni sexuale putând comite violuri, tâlharii, omucideri, etc.
În etiologia
comportamentului deviant se impun doua orientari: cea psihologica si cea
sociala. Prima orientare încearca sa
explice comportamentul deviant ca rezultat al unor tulburari de comportament si personalitate datorate incapacitatii de adaptare la
exigentele normative. Cea de-a doua orientare
considera fenomenul de delincventa ca un efect al conflictelor si contradictiilor existente în cadrul sistemului social.
Fenomenul
delincventei juvenile constituie (sub un anumit aspect) obiectul mai multor
discipline si implicit sunt avansate
conditionari si determinari cauzale multiple care pot fi grupate astfel:
a) Teorii care
supraliciteaza importanta cauzelor individuale psihologice (nevrotism,
depresiune, sentiment de insecuritate)
care genereaza conduite agresive.
b) Teorii care
considera delincventa juvenila drept o consecinta directa a dezorganizarii
sociale implicate în procesele de
schimbare si dezvoltare.
c) Teorii conform
carora delincventa juvenila constituie un efect nemijlocit al conflictelor normative între diferitele categorii de tineri si obstructiunile
organizationale de a avea acces la oportunitatile sociale
(status, putere).
No comments:
Post a Comment