21. ORIENTARI IN PROFILAXIA COMPORTAMENTULUI DEVIANT AL MINORILOR
De obicei
delincventii minori prezinta un tablou comportamental complex pe fondul unei structuri a personalitatii dizarmonica, neechilibrate, cu o serie de
componente serios afectate, cum sunt cele:
motivational – afective, atitudinal – relationale, volitional – caracteriale,
imaturizarea afectiva si sociala, rezistenta redusa la
frustrare, valoarea crescuta a agresivitatii si ostilitatii, sunt trasaturi ce completeaza profilul psihologic comportamental al delincventilor minori. Desi pot fi dependente si de factori bioconstitutionali, ele se datoresc
în mare parte climatului socio-educativ în care creste
si se dezvolta minorul. Cauzele delincventei juvenile sunt multiple cu cât numarul celor care actioneaza convergent asupra copilului este mai mare
cu atât sansele conduitei delincvente sunt mai mari. Daca în familie sunt prezente agresivitatea, alcoolismul, promiscuitatea
morala si sexuala, este foarte putin probabil ca un
copil crescut aici sa nu cada victima delincventei juvenile.
Nivelul
socio-economic al familiei, atmosfera educationala si afectiva din familie ne
permite o prognoza relativa la evolutia
ulterioara a copilului. În literatura de specialitate
circula mai multe forme de predictie.
Predictia empirica
–
Predictia pe baza
tabelului predictiei sociale care are cinci factori de valoare predictiva: - disciplinarea baiatului de catre tata - supravegherea baiatului de catre mama - afectiunea tatalui pentru baiat - afectiunea mamei pentru baiat - coeziunea
familiei
Indicatori
predictivi principali: - absentarea frecventa de la
scoala - atitudinea fata de
învatatura - atitudinea fata de
autoritatea scolara si reprezentantii ordinii - reactii disproportionat de violente fata de diferite situatii si
colegi - tendinta de a se asocia
cu elemente depravate - utilizarea precoce si
frecventa a unui limbaj obscen si violent - minciuni
si furturi frecvente chiar înaintea vârstei de 9 ani - preocupari sexuale precoce - consum de
literatura pornografica - vizionarea foarte frecventa
a filmelor cu un continut necorespunzator din punct de vedere educativ
Prevenirea
eficienta a delincventei juvenile poate fi realizata numai printr-o interventie
educativcoercitiva a unor institutii
specializate, exercitata printr-un control social strict, iar în cazuri de
exceptie, în institutii închise, anume
create, profilate pe un sistem corespunzator de scolarizare, de pregatire profesionala si de redresare morala, pe o durata care sa poata fi
individualizata de instantele judecatoresti în functie de gravitatea faptei savârsite si de particularitatile
individuale ale minorului. Prevenirea delincventei
juvenile reclama necesitatea elaborarii unei strategii noi si unitare, cu actiuni concertate din partea tuturor institutiilor, organismelor si
organizatiilor care pot contribui la reducerea
fenomenului infractional.
La nivelul scolii
care are un rol mare în educarea copiilor se poate organiza o buna profilaxie a manifestarilor predelincvente în rândul elevilor, prin utilizarea unor
instrumente de predictie ca si prin folosirea
unor scale de evaluare a “starii educationale” si morale a acestora. Cadrele
didactice vor trebui reciclate, prin absolvirea
unor cursuri de psihologie a copilului, sociologia familiei, sociologia
moralei, metode si tehnici de
psihologie si sociologie a copilului. Legatura dintre parinti si cadrele
didactice va trebui, de asemenea,
diversificata si permanentizata prin alcatuirea unor comisii de sprijin si
consiliere scolara si familiala.
22. PROBLEMATICA PSIHOLOGICA A PRIVARII DE LIBERTATE
Din punct de vedere psihosocial, libertatea constituie pentru om o
necesitate fundamentală. Ca posibilitate de a alege între mai multe
alternative, libertatea umană reprezintă o trebuinţă de prim ordin, a cărei
satisfacere condiţionează formarea şi manifestarea echilibrată a
personalităţii. Efectele limitării libertăţii perturbă evoluţia normală a
personalităţii, creează condiţii pentru apariţia şi amplificarea unor tulburări
psihice şi psihosociale. Afectând întreaga personalitate, punându-şi amprenta
asupra întregului comportament, privarea de libertate afectează profund viaţa
persoanei şi relaţiile ei sociale.
Privarea de libertate prin executarea unei pedepse penale într-un
penitenciar reprezintă o situaţie specială deosebit de complexă. Privarea de
libertate într-un penitenciar nu presupune izolarea totală a infractorului şi
nu are ca scop producerea de suferinţe fizice şi psihice, ci reprezintă o
măsură de constrângere şi un mijloc de reeducare, în scopul prevenirii
săvârşirii de noi infracţiuni.
Din perspectiva psihologiei judiciare persoanele care se găsesc în arestul
unităţilor de poliţie prezintă manifestări şi conduite specifice. În stare de
arest presiunea psihică şi psihosocială este deosebit de puternică. Cele mai
frecvente reacţii comportamentale ale celor arestaţi sunt, de cele mai multe
ori, de o manifestare extremă. Astfel, arestatul fie că se închide în sine, se
inhibă, fie că manifestă comportamente agresive: acţionale sau de limbaj. Limitele
dintre cele două forme de reacţii comportamentale nu sunt rigide, arestatul
trecând uşor de la o extremă la alta. Se remarcă o frecvenţă crescută a
comportamentelor agresive, uneori chiar a celor autoagresive (automutilări,
tentative de sinucidere, uneori sinucideri).
Se consideră că particularităţile vieţii de penitenciar, precum şi
caracteristicile personalităţii deţinutului primar generează “situaţii
adaptative” ale acestuia la regimul de detenţie:
“Adaptarea“ prin
agresiune se caracterizează prin rezistenţa deschisă
la regulile vieţii de penitenciar evidenţiindu-se comportamente provocatoare
spre alţi deţinuţi sau chiar cadre, ca şi reacţii autoagresive (automutilări)
şi tentative de sinucidere.
“Adaptarea” prin retragere care semnifică închiderea în sine, izolarea deţinutului primar de
comunitatea celorlalţi deţinuţi şi de viaţa din penitenciar, el construindu-şi
o lume imaginară unde încearcă să se refugieze.
“Adaptarea” prin consimţire reprezintă conformarea pasivă a deţinutului la normele şi regulile din
penitenciar, respectarea acestora fiind făcută în manieră formală, astfel încât
să nu atragă sancţiuni suplimentare.
“Adaptarea” prin integrare este modalitatea prin care deţinutul primar se relaţionează activ cu
ceilalţi deţinuţi şi cu mediul de detenţie. Această formă de adaptare se
întâlneşte mai ales la deţinuţii condamnaţi pe termen lung.
În mediul carceral pot să apară şi unele
conduite anormale cum ar fi: refuzul hranei, tatuajul, automutilarea etc.
23. FENOMENE PSIHOINDIVIDUALE SI PSIHOSOCIALE IN SITUATIE DE DETENTIE
Şocul încarcerării, contactul cu subcultura de penitenciar are o influenţă
deosebită asupra vieţii şi comportamentului deţinutului, afectând grav
sentimentul de siguranţă al acestuia.
Subcultura de penitenciar este formată dintr-un sistem de norme şi reguli
creat şi aplicat de către deţinuţi pentru a-şi asigura condiţii de viaţă cât
mai acceptabile din punctul lor de vedere. Printre regulile generale ale
acestui sistem se numără: fiecare cu problemele sale, duritate faţă de cei
slabi, în orice situaţie să se depună un minimum de efort, convingerea că nu
sunt crezuţi de nimeni, idei de persecuţie, obsesia denunţării de către alţi deţinuţi
etc. Se consideră că normele specifice
subculturii de penitenciar au o funcţionalitate negativă faţă de acţiunile
reeducative exercitate asupra deţinuţilor. Ele au ca efect solidarizarea
deţinuţilor, crearea unei coeziuni a grupului de detenţie şi constituie o
barieră puternică în calea influenţelor de natură educativă. Desigur, nu toţi
deţinuţii aderă la acest sistem de norme, dar aceştia sunt dispreţuiţi,
dezaprobaţi şi ţinuţi la periferia grupului. Unii deţinuţi se subordonează
acestor reguli fără a avea un real sentiment de solidaritate, păstrând secretul
acestei insubordonări, ştiind că altfel nu au o viaţă “liniştită” în locul de
detenţie.
În penitenciar deţinuţii au o structură ierarhică autoritară, rigidă iar
poziţia fiecărui deţinut în cadrul sistemului depinde de experienţa şi
specialitatea sa infracţională, de durata condamnării şi de structura
personalităţii sale.
Subcultura de penitenciar, în scurtă vreme îl face pe deţinut să-şi
formeze, nu neapărat în mod explicit, o nouă viziune asupra propriei persoane
şi să elaboreze o “strategie de supravieţuire”. El ajunge să adopte şi să
împărtăşească concepţia încarceraţilor despre viaţa din penitenciar şi despre
societate în general.
Sub aspect psihosocial, în colectivitatea deţinuţilor dintr-un penitenciar
apar, ca şi în cadrul oricărui grup uman, relaţii interpersonale cu o puternică
încărcătură socio-afectivă. Deşi penitenciarul
are o structură relativ închisă, nu înlătură posibilitatea de
relaţionare socio-umană care la deţinuţi se amplifică şi ca urmare a unui
proces de compensare faţă de relaţiile specifice vieţii din afara
penitenciarului.
În grupul deţinuţilor întâlnim relaţii de simpatie, antipatie şi
indiferenţă, precum şi diverse statusuri informale: lideri populari, izolaţi,
solidari, respinşi. O caracteristică specifică structurii informale din
grupurile de deţinuţi o reprezintă numărul mare de respingeri. O pondere
însemnată în cadrul respingerilor o au deţinuţii condamnaţi pentru omor şi
tâlhărie.
Un loc aparte îl ocupă solitarii care, de fapt, nu participă la viaţa
socio-afectivă a grupului şi de cele mai multe ori conştientizează acest lucru.
În scopul evitării marginalizării acestora, factorii educaţionali trebuie să le
acorde o atenţie deosebită.
24. DETINUTUL PRIMAR SI CEL RECIDIVIST
Infractorul depus pentru prima data in penitenciar poate fi considerat
traumatizat dpdv psihologic, find frustrat de ambianta familiala, profesionala
dar si de contactul tensionat cu organele de ordine. Particularitatile
locurilor de detentie:
Inlaturarea simbolurilor exterioare ale personalittii prin obligativitatea
purtarii uniformei de detentie
Restrangerea mobilitatii fizice, psihice si psihosociale
Lipsa de informatii, relatii interpersonale limitate, regimul autoritar,
desfasurarea monotona a programului zilnic ca si distanta psihosociala dintre
detinut si cadrele penitenciarului.
Se consideră că particularităţile vieţii de penitenciar, precum şi
caracteristicile personalităţii deţinutului primar generează “situaţii
adaptative” ale acestuia la regimul de detenţie:
“Adaptarea“ prin
agresiune se caracterizează prin rezistenţa deschisă
la regulile vieţii de penitenciar evidenţiindu-se comportamente provocatoare
spre alţi deţinuţi sau chiar cadre, ca şi reacţii autoagresive (automutilări)
şi tentative de sinucidere.
“Adaptarea” prin retragere care semnifică închiderea în sine, izolarea deţinutului primar de
comunitatea celorlalţi deţinuţi şi de viaţa din penitenciar, el construindu-şi
o lume imaginară unde încearcă să se refugieze.
“Adaptarea” prin consimţire reprezintă conformarea pasivă a deţinutului la normele şi regulile din
penitenciar, respectarea acestora fiind făcută în manieră formală, astfel încât
să nu atragă sancţiuni suplimentare.
“Adaptarea” prin integrare este modalitatea prin care deţinutul primar se relaţionează activ cu
ceilalţi deţinuţi şi cu mediul de detenţie. Această formă de adaptare se
întâlneşte mai ales la deţinuţii condamnaţi pe termen lung.
În mediul carceral pot să apară şi unele
conduite anormale cum ar fi: refuzul hranei, tatuajul, automutilarea etc.
25. CAUZELE RECIDIVISMULUI
Sunt grupate in doua categorii: obiective si subiective. Cele obiective
sunt exogene si tin de mediul familial, scoala, locul de munca frecventat,
influenta diferitelor grupuri sociale cu rol in formarea personalitatii.
Cauzele subiective sunt endogene, tin de personalitatea subiectului, partial
mostenite, iar in parte dobandite in ontogeneza.
Cauzele care determina recidivismul in tara noastra:
Cauzele obiective: in primul rand cele de natura social-economica.
Inegalitatile in sfera repartitiei valorice materiale nejustificata prin prisma
eforturilor, impostura, agoniseala pe cai ce ocolesc legea, coruptia. Impactul
realitatilor economice-sociale actuale pot fi concretizate in
disfunctionalitate accentuata in sfera economica.
La originea starii infractionale si a recidivismului se afla si cauze de
ordin social, mai ales educational si cultural. Deficiente de scolarizare,
conditii precare de educatie precum si relatiile sociale si familiale
deteriorate sunt tot atatea cauze favorizante ale infractionalitatii sau
recidivei.
Cauze subiective: capacitatea intelectuala insuficient dezvoltata si
rezistenta scazuta la efort socialmente organizat. Instabilitatea emotionala
generata de carente educationale – fragilitatea eului. Dezechilibrul afectiv-existential
exprimat prin patimi, vicii, perversiuni. Falsa perceptie a circumstantelor
sociale. Subaprecierea pronuntata a riscului. Toleranta scazuta fata de semeni,
in conditii de frustrare, datorita neincrederii in cei investiti cu autoritate
si increderii nelimitate, in schimb, fata de cei care fac parte din grupul
infractional si fata de propria persoana, pierzandu-si sentimentul de
culpabilitate.
Recidivistul traieste iluzia atingerii scopului, refuzand sa ia in
consideratie posibilitatea esecului. Detinutii recidivisti sunt greu
reeducabili, marea lor majoritate constituind psihopatii.
Psihopatiile: stari limitrofe intre normal si patologic, se exteriorizeaza
sub forma unor tulburari prin permanente deficiente de integrare armonioasa in
ambianta familiala si profesionala. Tipuri de psihopatii: psihopatul astenic –
timid, las, instabil, usor influentabil, cand este prins se pierde si
marturiseste usor.; psihopatul excitabil – nu-si poate controla pornirile
putand deveni agresiv in orice moment, provoaca tensiuni intre detinuti,
indisciplinat.; psihopatul revendicativ – se plange, reclama, permanent
nemultumit de munca ce trebuie sa o execute in penitenciar.; psihopatul
distonic – modificari bruste de dispozitie, vorbeste mult, laudaros.; isteric –
incearca sa impresioneze anturajul, inventeaza boli, tentative de suicid.;
26. ASPECTE ALE REEDUCARII SI REINTEGRARII DELINCVENTILOR
Potrivit cadrului legal actual de executare a pedepselor, reeducarea
deţinuţilor se bazează pe obligaţia acestora de a desfăşura o activitate utilă,
pe posibilitatea lor de a se califica sau recalifica într-o meserie şi de a
participa la activităţi cultural-sportive şi educative.
Pedeapsa privativă de libertate se aplică în raport de faptă şi nu de
făptuitor, neexistând suficientă preocupare pentru cunoaşterea complexă a
personalităţii individului (condiţiile în care s-a format, a trăit,
împrejurările în care a comis fapta etc.).
Ca mediu de reeducare, penitenciarul are ca obiectiv central recuperarea
celor care au comis acte antisociale şi pregătirea lor pentru reintegrarea în
viaţa socială. Deosebit de important pentru procesul de reeducare este
instituirea şi aplicarea în mod corespunzător a unui sistem de
stimulare-recompensare şi sancţionare după caz. Un factor care influenţează
eficienţa activităţii de reeducare îl constituie şi aplicarea justă a
eliberării condiţionate.
Strategia recuperativă trebuie să pornească de la cunoaşterea
particularităţilor psihoindividuale şi psihosociale ale deţinuţilor precum şi a
condiţiilor care au determinat săvârşirea actului infracţional în vederea
diagnosticării gradului de periculozitate pe care îl prezintă şi a elaborării
terapiei optime pentru fiecare caz în parte.
Examenul psihologic şi psihosociologic al deţinutului va aborda următoarele
dimensiuni:
- cognitivă - urmăreşte stabilirea nivelului de
inteligenţă;
- afectivă -
evidenţiază echilibrul psihoafectiv, maturitatea afectivă şi capacitatea de
adaptare emoţională la acţiunile cu caracter reeducativ;
- motivaţională - sondează suportul motivaţional şi
trăsăturile caracteriale, atât pozitive cât şi negative, urmărindu-se
posibilităţile de utilizare a celor pozitive în cadrul activităţilor de
reeducare;
- relaţională - relevă îndeosebi indicele de
sociabilitate, influenţele pe care le exercită şi le primeşte de la grup sau de la anumiţi
membrii ai grupului.
Reeducarea deţinutului reprezintă un complex de măsuri orientate către
reconstrucţia morală a acestuia. Un element definitoriu pentru procesul de
reeducare îl constituie stabilirea precisă a obiectivelor socializării. Se
consideră obiectiv central al resocializării acţiunea de neutralizare a
sistemului de nonvalori ale deţinutului concomitent cu crearea unui sistem de
norme, atitudini şi valori pozitive, acceptate în plan social. În paralel se
are în vedere şi eliminarea factorilor responsabili de geneza comportamentelor
deviante.
27. MOTIVATIA ACTULUI INFRACTIONAL
Determinarea motivaţiei : Un aspect extrem de important al investigării omorurilor este
determinarea motivului uciderii.
-omuciderile de natură sexuală – incluzând violul cu omor şi uciderea –
implică atât sodomia anală, cât şi orală, la fel ca şi alte acte de perversiune
sexuală. Victimele, de obicei, sunt femei şi copii mici, iar ucigaşul este, de
obicei, bărbat.
-omuciderile de natură homosexuală sunt chiar obişnuite şi implică victime
bărbaţi ucişi de alţi bărbaţi, sau victime femei implicate într-un fel de
relaţie de lesbienism şi sunt ucise de alte femei. Adesea, aceste cazuri implică
metode sadice şi bizare.
Încercari
de explicare ale comportamentului criminal Pornind de la gradul de dezvoltare
intelectuala
Multi psihologi
au sustinut ca exista o relatie de tip cauzal între coeficientul scazut al
inteligentei si comportamentului delincvent.
Teoriile etichetarii
sociale:
Porneste de la
presupunerea ca devianta este.generata de catre etichetele folosite de
societate în legatura cu anumite acte. Copii care sunt maltratati fizic, sexual sau emotional de catre parinti
îsi dezvolta o scazuta autoestimare si sunt mai apti
sa comita acte delincvente ca adolescenti si sa devina criminali ca adulti.
S-au elaborat
numeroase teorii privind comportamentul infractional care pot fi sintetizate
astfel:
a) caracter
diversificat având la baza factori: -
bioconstitutionali sau fiziologici - ambiental si social - psihologici individual - interinfluente
individ-societatea
b) Fragilitatea
legaturii cauzale postulate (se confirma în unele cazuri în altele nu).
c) Efectuarea
de generalizari pripite.
d) Toate subliniaza
faptul ca fenomenul criminalitatii este un fenomen deosebit de complex (hipercomplex, multideterminat).
Dupa ce
adevaratele cauze au fost evidente se pune problema reactiei sociale în raport
cu acest comportament particular
(pedeapsa penala: prevenire de ansamblu, prevenire individuala, insulta morala, reabilitarea). Odata pedepsita persoana
urmeaza a fi diagnosticata psihocomportamental pentru a elucida posibilitatea aplicarii unui program corectional adecvat.
28. FACTORII CARE INFLUENTEAZA MEMORAREA EVENIMENTULUI JUDICIAR
Privit din
perspectiva practicii judiciare, acest proces psihic care nu se identifică cu
mărturia, este relevant în măsura în care cel care a perceput nemijlocit şi
involuntar, de regulă, fapte şi împrejurări legate de comiterea unei infracţiuni este capabil să le reproducă fără a le denatura.
Pentru organul
judiciar un interes deosebit îl are fidelitatea mărturiei care poate fi
apreciată prin cunoaşterea mecanismelor fiziologice şi legităţilor generale
care guvernează memoria voluntară, dar mai ales pe cea involuntară.
Din perspectivă
psihologică, memorarea reprezintă ansamblul procedeelor de întipărire
(memorare), păstrare, recunoaştere şi reproducere a experienţei dobândite
anterior.
Procesul de
memorare cuprinde trei faze: a) de achiziţie
(memorare); b) de reţinere, de păstrare; c) de reactivare, reactualizare şi se
caracterizează prin:
• Selectivitate,
adică ceea ce o persoană umană
memorează mai repede, va fi mai durabil, uitat mai greu, însemnând ca acele
evenimente au o anumită semnificaţie.
• Caracter
activ – ilustrează legătura dintre
memorie, conţinut şi condiţiile activităţilor omului şi mijloacele utilizate
pentru realizarea finalităţii dorite.
• Caracter
inteligibil – evidenţiază legătura
dintre procesele de întipărire, conservare, evocare şi gândire.
Memorarea
voluntară presupune prelucrarea şi ordonarea informaţiilor, martorul deliberat
evocă, repetă pentru sine sau pentru alţii fapte percepute, supune unui examen
critic impresiile dobândite, face însemnări, notează anumite date, şi toate
acestea pentru a face mărturia cât mai exactă şi completă.
Memorarea
involuntară nu presupune existenţa scopului, ci intenţia de a memora, dar nu
prezintă nici o activitate pasivă, mecanică a informaţiilor dobândite. Ea
atribuie mărturiei un caracter lacunar, deformat şi imprecis,
iar eficienţa acesteia este dată de două legităţi, şi anume:
• Semnificaţia
pe care o prezintă faptele percepute în raport cu experienţa anterioară a subiectului.
• Eficienţa
mărturiei involuntare este condiţionată de factori emoţionali ce stau la baza
ei, interese, aptitudini, stări emoţionale.
Memorarea
plastic-intuitivă presupune capacitatea subiectului de a-şi întipări şi conserva în
memorie reprezentările concrete ale faptelor şi obiectelor percepute anterior. Două
din formele acestea, şi anume memorarea vizuală şi auditivă
prezintă importanţă pentru că marea majoritate a aspectelor legate de o infracţiune,
care sunt mai bine percepute, este formată din imagini, sunete, zgomote
percepute prin intermediul analizatorilor vizuali şi auditivi.
În funcţie de
durata stocării se poate vorbi de memorie de scurtă durată, de durata medie
şi de lungă durată.
În mărturie,
modalitatea principală de transmitere a informaţiilor, modul comun de obţinere
a depoziţiilor îl constituie reproducerea orală, care în procesul judiciar
îmbracă forma relatării (evocării, narării) libere, spontane a
faptelor percepute, precum şi forma răspunsurilor la întrebările adresate
de organul judiciar – interogatoriul. Reproducerea poate îmbrăca forma
depoziţiei scrise personal de către martor. Reproducerea fidelă a faptelor
este condiţionată atât de fidelitatea percepţiei şi a memoriei, dar şi de
capacitatea de verbalizare, de modalitatea de exprimare a informaţiilor.
Un alt element
perturbator al depoziţiilor martorilor fie că sunt obţinute sub forma relatării
libere, fie că sunt sub forma interogatoriului, este sugestia, de
această dată venită din partea organului judiciar. Influenţa ei este puternic
resimţită dacă percepţia evenimentului a fost lacunară, faptele au fost slab memorate
sau martorul este supus unor influenţe exterioare.
O altă
distorsionare este dată de „fenomenul repetiţiei”. Reproducerea poate apărea
fie sub forma relatării spontane a faptelor
şi prezintă avantajul că martorul va evoca numai acele fapte sau împrejurări
care s-au conservat nealterat în memorie, pe care şi le aminteşte cu uşurinţă,
dar prezintă şi dezavantajul că întinderea informaţiilor este redusă, lucru
care se poate datora atât unor reale dificultăţi de reamintire, cât şi
ignorării martorului a unor aspecte importante.
recunoaşterea – reprezintă o modalitate
secundară de comunicare a informaţiilor. Recunoaşterea este realizată de
organele de urmărire penală în cadrul căreia persoanele şi obiectele având o
identitate necunoscută sunt înfăţişate martorului cu scopul de a le identifica.
Recunoaşterea este precisă, când impresiile percepute de la persoane,
privind obiectele cu care martorul vine în contact se identifică, se suprapun
sau coincid în mare parte cu cele anterioare. Este imprecisă când se
constată diferite deosebiri.
29. PARTICULARITATI PSIHOLOGICE ALE DENCVENTILOR
Particularităţile psihologice ale
diferitelor categorii de infractori
Încercările de clasificare şi portretizare a infractorilor prezintă
importanţă din punct de vedere atât teoretic, cât şi din punct de vedere
practic. Teoretic, deoarece ajută la elaborarea unor modele explicative privind
modul de structurare a personalităţii infractorilor şi, totodată, la
evidenţierea unor aspecte privind formarea şi evoluţia unor asemenea structuri
în timp. Practic, deoarece ajută la organizarea unor acţiuni sociale preventive
şi la elaborarea unor programe de recuperare şi reinserţie socială.
Cerşetorul
- formează un clan deosebit în lumea
infractorilor. Acesta este în posesia unor elemente ale artei dramatice,
acţionând prin intermediul rolului jucat verbal, prin mimica şi costumaţia
adecvată. Cei ce ajung la măiestrie în cerşetorie, ştiu să utilizeze metode cu
totul deosebite (modularea vocii, mimica, invocarea unor mari necazuri) pentru
a atrage atenţia trecătorilor şi a obţine mila lor. Unii îşi adaptează rolul
după sezon, clientelă, cartier, oraş. Eventualele infirmităţi sunt subliniate
cu grijă şi apar fie etalate ostentativ, fie abia discret sugerate, nuanţate.
Acest tip de infractor profită fără jenă de orice sentiment sau interes al
publicului, fiind totodată bun cunoscător empiric în sesizarea şi exploatarea
trăsăturilor psihologice ale
celor de la care cerşesc. Cerşetorii sunt organizaţi în adevărate reţele.
Hoţul - săvârşeşte cea mai primitivă acţiune infracţională. Acţiunea în sine
constă din mişcări relativ simple: întinderea mâinii, apucarea obiectului,
atragerea lui spre infractor, camuflarea şi transportarea obiectului într-un
loc ascuns. Caracteristic furtului este modul discret al sustragerii obiectului
şi apoi îndepărtarea grăbită de la locul infracţiunii, ascunderea de acei care
l-ar putea urmări. Hoţul are un spirit de observaţie bine dezvoltat, orientare
promptă la situaţia dată şi organizarea imediată a unui plan de acţiune bazat
pe elemente concrete şi prezente. In ceea ce priveşte voinţa şi personalitatea,
hoţul lucrează după „şabloane şi reţete” puţin variabile, sunt uşuratici,
lipsiţi de acele calităţi ale voinţei ce au sens etico-social. Inclinaţia spre
risc este deosebit de mare, fapt pentru care de multe ori ei mizează pe
elemente cu extrem de puţine şanse de reuşită. Reacţia tipică este debarasarea
de obiectul furat şi fuga. Acesta nu se apără şi nu opune rezistenţă, numai în
cazul când este atacat fizic. Coincidenţa unor factori
externi cu nereuşita acţiunii, îl face să fie superstiţios, uneori chiar
mistic.
Spărgătorul - se conturează tipic ca personalitate, prin operarea în bandă şi prin
utilizarea forţei ca mijloc de apărare în caz de surprindere. Spărgătorul, în
special cel modern, posedă temeinice cunoştinţe de ordin tehnic. Deoarece
comiterea actului infracţional presupune acţiuni complexe, de securitate
individuală, spărgătorii se recrutează din rândul celor mai evoluaţi
infractori. Ei au nevoie pe lângă iscusinţă (inteligenţa practică) necesară
executării unei spargeri şi de unele calităţi deosebite, ca de exemplu calm,
aprecierea corectă a situaţiei, curaj, „sânge rece”. Utilizând violenţa în
apărare, spărgătorii, se apropie de tâlhari, iar prin faptul că tind să-şi
însuşească bunuri, de hoţi.
Tâlharul - întreaga sa activitate infracţională se caracterizează prin violenţă,
susţinută de o constituţie fizică, somatică adecvată. Ca particularităţi
specifice dobândite în cursul activităţii infracţionale, putem aminti o
motricitate sporită faţă de normal, hotărâre şi îndrăzneală în timpul operării,
de multe ori cruzime, deşi tâlharul recurge la asasinat numai în caz de nevoie
şi mai mult în scop defensiv. Se manifestă violent, odată planul fiind elaborat
nu-şi mai poate suspenda sau amâna cu uşurinţă acţiunea infracţională.
Infractorul inteletual – escrocul, falsificatorul, şantajistul. Exercitarea pe scară profesională
a unor asemenea acţiuni infracţionale presupune, din punct de vedere
psihologic, necesitatea unor mijloace intelectuale mai deosebite. In afară de
unele „ustensile” de importanţă minoră, infractorii intelectuali îşi comit
acţiunile în mod preponderent pe cale verbală. De aici rezultă două
particularităţi esenţiale: un debit verbal adaptat rolului şi adecvat scopului
urmărit, accesibil victimei. Principala armă de atac a infractorului
intelectual este minciuna. Escrocii şi şantajiştii se caracterizează, în
special, printr-o elasticitate a gândirii, prin posibilitatea de a descoperi
rapid slăbiciunile victimei
şi prin soluţii rapide care duc la eschivarea şi ieşirea din încurcătură.
Asasinul - este cel mai odios şi cel mai nociv infractor. Acesta manifestă
irascibilitate, impulsivitate şi agresivitate crescută. Este egocentric,
dominator, având o capacitate de raţionalizare scăzută, instabil şi superficial
în contactul afectiv, ceea ce îl face să se angajeze în situaţii conflictuale,
reacţionând violent. Comiterea infracţiunii devine posibilă datorită intrării
individului într-un mediu care oferă situaţii conflictuale de la care el nu
ştie sau nu poate să se sustragă. După motivul asasinatului (obţinerea unor
avantaje materiale, ură, răzbunare, fanatism etc.) şi gradul de violenţă cu
care infractorul săvârşeşte asasinatul, putem să ne dăm seama dacă avem de-a
face sau nu cu un infractor normal. In cazul asasinilor normali nu este vorba
de o plăcere sadică, ci de o relaxare după o mare tensiune, în urma rezolvării
unei situaţii conflictuale pe cale asasinatului.
30. ETAPELE SAVARSIRII INFRACTIUNILOR
Comportamentul antisocial si
infractiunea sunt punctul culminant al unui proces, în cadrul caruia se disting
trei etape:
- preinfractionala
- infractionala
- postinfractionala
a) Etapa preinfractionala –
deosebit de consistenta din punct de vedere psihologic, fiind produsul
determinant în trecerea la actul infractional. Se desfasoara în urmatoarele
faze sau constau în: (din punct de vedere al infractorului):
- depasirea inhibarii
- trecerea peste un sir de
conditii si bariere de ordin moral, penal, material si afectiv. Aici este vorba
de acele infractiuni care sunt pregatite si gândite.
Faza morala – consta în
depasirea retinerilor de ordin moral care pot apare la nivelul constiintei
infractorului. Daca de la bun început ideea comiterii infractiunii este difuza,
cu timpul ea devine clara si se contureaza intentia.
Probleme puse de infractori în
aceasta faza: cum vor reactiona prietenii cunoscutii la vestea ca ei comit un
act infractional.
Pe plan psihic – apar o serie
de procese autojustificative, autorul îsi motiveaza fata de propria-i persoana
viitorul comportament considerându-l prea putin periculos ori absolut necesar.
Faza penala – se remarca prin
aceea ca viitorul infractor oscileaza între frica de sanctiune penala si gândul
la faptul ca nu va fi descoperit.
Faza materiala – are accente
critice si precede trecerea la actul infractional. Decizia comiterii infractiunii
este luata fiind hotarâte mijloacele concrete, locul precum si timpul
realizarii actului infractional.
Faza afectiva – reflecta
procesele emotionale anterioare actului infractional. Se caracterizeaza prin
declansarea starii de indiferenta afectiva fata de raul ce poate fi produs
altora.
b) Etapa infractionala: consta
în traducerea în fapt a schemei mentale a actului infractional. Sub aspect
psihologic, în cadrul acestei etape apar puternice tensiuni nervoase si
emotionale. Infractorul nu-si mai controleaza toate miscarile: uita mici
detalii aparent nesemnificative, dar a caror relevanta devine probatorie pentru
cei care executa urmarirea penala.
c) Etapa postinfractionala –
în cazul în care infractorul nu este prins apar câteva alternative.
31. TENDINTE ACTUALE IN EXPLICAREA FENOMENULUI INFRACTIONAL
Fenomenul
infractional este deosebit de complex si pentru a putea fi cunoscut, trebuie
abordat multidisciplinar. Aceasta implica stapanirea unor notiuni de:
criminologie, psihologie judiciara, sociologie judiciara, biologie criminala,
medicina legala, psihiatrie criminala, antropologie criminala, statistica
infractionala etc.
Infractionalitatea
desi este un fenomen social, trebuie cercetata ca act individual, ca act comis
de o persoana concreta intr-o situatie concreta. Este vorba de o actiune umana,
determinata de anumite elemente psihologice, trebuinte, tendinte, motive, scopuri
etc. Factorii care stau la baza fundamentarii teoriilor psiho-biologice,
psiho-sociale si psiho-morale, luati separat, nu pot explica in mod
corespunzator originea fenomenului si a comportamentului infractional. Aceasta
presupune elaborarea unui sistem teoretico-stiintific si metodologic cu
posibilitati integratorii si generalizatoare pentru realitatea concreta.
O amploare
deosebita au luat actele de inselaciune, fals si uz de fals realizate prin cele
mai diverse forme, fraude valutar-vamale si nerespectarea legislatiei in
domeniul operatiunilor de import-export etc. De asemenea, a
crescut numarul infractiunilor legate de practicarea jocurilor de noroc,
pretinderea unor sume consistente de bani pentru asigurarea “protectiei”,
sechestrarea de persoane, violentele intre grupurile rivale de infractori etc.
Ca fenomen social,
coruptia reprezinta expresia unor manifestari de descompunere morala si
degradare spirituala intrucat implica deturnarea si folosirea avutului public
in interes personal, obtinerea unor avantaje materiale pentru indeplinirea
obligatiilor de serviciu, incheierea unor afaceri si tranzactii prin eludarea
normelor morale si legale. O astfel de stare de criza, are un efect
demoralizator asupra intregii societati.
Criminalitatea
organizata are o psihologie aparte. Isi fac simtita prezenta persoane
inteligente, cu o cultura infractionala avansata.
Criminalitatea organizata
se caracterizeaza prin:
1)
profesionalizarea modului de operare (sistemul de comunicare si deplasare
rapida, studiul calificat al obiectivului, neutralizarea sistemelor de paza si
alarmare electronica, masuri de contracarare a identificarii prin dezinformare,
false identitati, distrugeri de probe, crearea de alibiuri);
2) gravitatea
consecintelor (distrugeri uriase, inducerea sentimentului de insecuritate,
panica sociala, pierderi de vieti omenesti);
3) ierarhizarea
structurilor de subordonare in mediile criminale ( conducerea actiunii,
impartirea profitului, reinvestirea profitului);
4) utilizarea
coruptiei, santajului, pana la cele mai inalte nivele sociale (functionari
publici, oameni de afaceri, oameni politici).
In ultima perioada
s-au diversificat infractiunile comise prin violenta (omoruri, violuri,
lovituri cauzatoare de moarte, talharii, vatamari corporale grave - ca forme
ale violentei private, si conflicte de grup, interetnice, interconfesionale,
profesionale, acte de terorism). Violenta este intim legata de esenta umana si
de functionarea societatii. Violenta acopera o gama larga de comportamente
individuale si sociale, avand o etiologie proprie.
Necesitatea
fenomenului infractional este modalitatea de existenta ori de manifestare a
unor stari, proprietati, raporturi sau tendinte criminogene, circumscrise la
nivelul factorilor biopsihosociali, luati in interactiunea lor, decurgand din
natura interna a acestora si, in conditii constante, se desfasoara ca inevitabilitate,
intr-un anumit fel bine precizat.
Opusa necesitatii,
intamplarea reprezinta modalitatea de existenta sau de manifestare a unor
stari, proprietati, raporturi sau tendinte criminogene, localizate la acelasi
nivel, care decurge din factorii periferici sau exteriori si se caracterizeaza
prin variabilitate si inconstanta, reusind sa se produca sau nu, sa se
realizeze intr-un fel sau altul, fara sa afecteze esenta sistemului.
Necesitatea si
intamplarea nu au caracter absolut, ci relativ, inclusiv in domeniul
psihologiei judiciare, astfel ca intr-un anumit raport sau in anumite conditii
date, ceea ce este necesar poate fi intamplator, intr-un alt raport sau in alte
conditii.
Asa, de exemplu,
furtul comis de o persoana, careia nu i s-a oferit sansa unui loc de munca si
in conceptia sa nu are alte posibilitati de castig cinstit, apare ca necesar,
pe cand in conditiile unui loc stabil de munca, poate fi intamplator. Schimbarea
conditiilor in functie de loc si timp, poate conduce la trecerea uneia in
cealalta.
Expresia sintetica
a complexitatii etiogenezei, starii, structurii si dinamicii fenomenului
infractional este data de lege si legitate, concepte care surprind, pe de o
parte, unitatea actiunii tipurilor de interactiuni abordate (posibilitate si
realitate, necesitate si intamplare, cauzalitate si conditionare) si sistemul
ce inglobeaza ansamblul de legi care il guverneaza, pe de alta parte.
Actul
infractional, ca orice alt tip de act comportamental, reprezinta rezultatul
interactiunii dintre factorii ce structureaza personalitatea individului si
factorii externi, de ambianta. In ceea ce priveste factorii interni, endogeni,
orice persoana poate prezenta in structura sa un nucleu central mai mult sau
mai putin favorabil comportamentului infractional, conturand sau nu o
personalitate infractionala. Ambianta, conditiile si imprejurarile exterioare
pot fi favorabile sau nefavorabile dezvoltarii acestui nucleu in plan
infractional.
O analiza strict
psihologica a actului infractional, consta in analiza modului in care
personalitatea infractorului (inteligenta, afectivitatea, motivatia si vointa)
se manifesta in pregatirea, savarsirea si in atitudinea postinfractionala.
32.CRITERII DE VERIFICARE A VERIDICITATII MARTURIEI JUDICIARE. PSIHOLOGIA APARARII
IN PROCESUL JUDICIAR
1) Criteriul
sursei marturiei a)
marturie imediata (nemijlocita) a fost prezent la comiterea faptelor percepând
prin stimuli adecvati evenimentul; b) marturia mijlocita: pe baza relatarilor
altora dar din surse verificabile; c) marturie “prin auzite” – din zvonul
public - nevoia confruntarii martorului pentru a elimina neconcordantele -
coroborarea cu alte probe
2) Criteriul pozitiei martorilor în raport cu partile din proces -
interesul material sau moral pentru ca pricina sa fie solutionata într-un anume
fel - raportul subiectiv cu ceilalti participanti la proces (razbunare, teama,
rudenie, amicitie, dusmanie, afectiune, dorinta de a se remarca, dispretul fata de
anchetator, etc. ). Când victima este audiata ca martor intervin puternice elemente afective
care pot distorsiona perceperea si memorarea faptelor. Tendinta
de exagerare (privind: daunele, vatamarea, imaginatia).
3) Criteriul conditiei socio-morale si comportamentale (dupa mediul de
provenienta, statutul social, caracter) Tipologia
martorilor a) Gruparea tipurilor intelectuale (descriptivul, observatorul,
emotionalul, eruditul, imaginativul). b) Tipuri de
orientare particulara a inteligentei în marturie (superficialul, armoniosul, interpretativul,
ambitiosul). c) Gruparea tipurilor comportamentale (observatori pozitiv,
interpretatori, inventivi, armonici, emotivi) d) Tipurile psihotemperamentale
(subiectiv si obiectiv, senzitivi si apatici, care observa, care descrie,
încapatânatul, vorbaretul, timidul, vanitosul, mitomanul, mincinosul). Tip obiectiv caracterizat prin precizia descrierii, nu participa afectiv,
înregistreaza corect evenimentele. Tip subiectiv – cauta
semnificatii, sensuri, interpreteaza emotiv, emite judecati de valoare sub influenta
informatiei afectiv-emotionale.
4)
Criteriul interesului manifestat de martor fata de problematica probatiunii. Este interesat,
doar în trecere si indiferent.
5) Criteriul bunei
credinte în evaluarea
marturiei. Necesitatea ca magistratul sa interpreteze datele oferite de conduita,
fizionomia si reactiile exterioare a celor cu care se afla în intercomunicare. Semnele
însotitoare a depozitiilor false (ca si cele în diferite stari emotionale). La nivelul fizionomiei pot
apare schimbari ale mimicii, pantomimicii vocii, salivatiei. Indici probabili ai
nesinceritatii: - prudenta exagerata, sovaiala, atitudine rezervata -
tulburarea, paloarea, roseata fetei, transpiratia - gestica fortata, imprecizia
raspunsurilor, vocea coborâta, solicita paharul cu apa
Nu trebuie exclusa nici posibilitatea simularii. Magistratul prin
întrebari metodice trebuie sa verifice capacitatile mnezice precum si de
apreciere a distantelor, culorilor, dimensiunilor. Daca are dubii trebuie sa
solicite examinarea psihologica a martorului sau chiar biodetectia.
Psihologia apararii: pledoaria avocatului este constructul mental formal
sub care substanta psihologica a apararii este inclusa in constiinta
complexului de judecata, a juratilor, a publicului, a clientului si a
reprezentantilor mass-media.
Psihologia apararii se bazeaza atat pe retorica – arta de a vorbi, cat si
pe persuasiune – arta de a convinge. In procesul comunicarii cu membrii
completului de judecata, avocatul utilizeaza atat mijloacele verbale – limba si
limbajul, cat si cele neverbale – gesturile, mimica, pantomimica.
Avocatul trebuie sa stie ca in actul de comunicare, cuvantul devine
unitatea de baza a disertatiei cu puterea de a trezi imaginatia si de a
emotiona, de a convinge. Prin forta sa expresiva, cuvantul da valoare
mesajului, fiind mijlocul de comunicare cel mai bogat in sensuri, in rezonante
interioare amplificate de muzicalitatea rostirii.
Avocatul nu poate apela la latura imperativa stricta, precum: ordinal,
comanda, interdictia, amenintarea etc.
33. INSTITUTIA
PROBATIUNII
Institutia
probatiunii este una importanta, cel putin ca urmare a activitatilor complexe
desfasurate cu beneficiarii, fie ca este vorba despre victima unei agresiuni,
fie ca este vorba despre agresor/infractor. Actiunile desfasurate de catre
serviciile de probatiune au drept scop ultim reintegrarea sociala a persoanelor
care au savarsit infractiuni minore, cu un risc scazut de pericol social, dar si
mentinerea lor sub supraveghere atenta, medierea dintre agresor si victima si
recuperarea prejudiciilor aduse victimei prin agresiune sau infractiune.
Institutia
probatiunii se adreseaza in special infractorilor cu un grad de pericol social
scazut, cei care comit infractiuni minore sau medii, care nu au experiente
anterioare de incalcare a legii si in mod special minorilor. Prin probatiune se
incearca evitarea pedepsei cu inchisoarea – care poate avea efecte perverse,
negative de socializare a infractorului minor cu alti infractori si deci de
invatare si obisnuire cu mediul infractional. Se evita, asadar, privarea de
libertate si se incearca reintegrarea infractorului in comunitate, impacarea sa
cu familia, medierea cu victima si reintegrarea profesionala. Institutia
probatiunii se bazeaza pe principii umaniste, ale drepturilor si demnitatii
umane. In unele tari, probatiunea este insotita bineinteles de alte sanctiuni,
insa fara privarea de libertate: munca in folosul comunitatii, supravegherea
electronica.
Institutia
probatiunii reprezinta o combinatie intre sanctiunile neprivative de libertate,
supraveghere a infractorilor si actiunile de asistare, consiliere psiho-sociala
a acestora. Sistemul de probatiune presupune ca un infractor condamnat de o
instanta sa nu fie trimis in inchisoare, insa sa fie obligat sa se prezinte in
mod frecvent si regulat pentru o anumita perioada de timp stabilita de instanta
la un anumit serviciu de probatiune, in vederea indreptarii comportamentului si
a dovezii ca se poate reintegra.
No comments:
Post a Comment