Tuesday, June 12, 2012

EXAMEN DREPT CONSTITUTIONAL. PARTEA A III A


41. STRUCTURA SI MANDATUL PARLAMENTULUI ROMANIEI
Parlamentul actual al României are o structură bicamerală, el este alcătuit din Camera Deputaţilor şi Senat. Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret, liber exprimat. Potrivit legii electorale se foloseşte sistemul reprezentării proporţionale cu listă. Numărul deputaţilor şi al senatorilor se stabileşte potrivit normei de reprezentare, determinată de Legea electorală în raport cu populaţia ţării. Potrivit Constituţiei, Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani. Această prevedere are în vedere atât perioada cât şi împuternicirea celor două Camere de a exercita puterea. Durata mandatului mai poartă denumirea şi de legislatură. Mandatul Parlamentului în această perioadă este permanent, el nu încetează să-şi exercite competenţele constituţionale; chiar în perioada vacanţelor parlamentare Parlamentul continuă să-şi exercite anumite activităţi, prin organele sale interne, în condiţiile prevăzute de lege.


42. SESIUNILE PARLAMENTULUI ROMANIEI
În perioada mandatului Camera Deputaţilor şi Senatul îşi desfăşoară activitatea în sesiuni, respectiv anumite perioade de timp, determinate de Legea fundamentală. Sesiunile pot fi ordinare şi extraordinare. Camerele se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an. Prima sesiune începe în luna februarie şi nu poate depăşi sfârşitul lunii iunie. A doua sesiune începe în luna septembrie şi nu poate depăşi sfârşitul lunii decembrie. În timpul sesiunilor Camera Deputaţilor şi Senatul lucrează în şedinţe în plen, pe comisii şi în grupuri parlamentare.

43. PROCEDURA DE VOT IN CADRUL PARLAMENTULUI ROMANIEI
Camerele hotărăsc cu privire la legi, hotărâri, moţiuni simple, precum şi asupra celorlalte acte cu caracter politic, prin vot. Votul deputaţilor şi senatorilor este personal. Votul poate să fie deschis sau secret.
Votul deschis se exprimă prin apel nominal, prin ridicarea mâinii, ridicarea în picioare sau vot electronic.
Votul secret se exprimă prin buletine, prin bile sau electronic. Votul prin bile se desfăşoară în felul următor. În faţa preşedintelui Camerei se aşază o urnă albă şi alta neagră. Senatorii şi/sau deputaţii primesc câte o bilă albă şi o bilă neagră pe care le introduc în cele două urne. Bila albă introdusă în urna albă şi bila neagră introdusă în urna neagră însemnând vot „pentru”, iar bila neagră introduse în urna albă şi bila albă introdusă în urma neagră înseamnă vot „contra”. Votul cu buletine se foloseşte atunci când sunt alese persoane în funcţii.
Legile ordinare şi hotărârile, potrivit art. 76 (2) se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi în fiecare Cameră. Astfel, dacă în sală există cvorumul de jumătate plus unu, legea ordinară sau hotărârea se poate adopta cu jumătate plus unu din numărul parlamentarilor prezenţi. Potrivit art. 76 (1) legile organice şi hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere, adică cu majoritatea absolută. În acest caz, înseamnă că cvorumul coincide cu majoritatea necesară adoptării. Numărul deputaţilor sau senatorilor prezenţi trebuie să fie mai mare decât cvorumul întrucât se presupune că o lege nu poate fi adoptată cu unanimitate.
Legile constituţionale se adoptă cu două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere, ceea ce înseamnă că majoritatea de două treimi coincide cu cvorumul legal. În această situaţie, ca şi cea precedentă, se presupune că numărul membrilor prezenţi este mai mare de două treimi, pentru că altfel, ar fi nevoie de unanimitate de voturi pentru a adopta o lege constituţională. Acelaşi lucru se poate întâmpla şi dacă prin procedura de mediere nu se ajunge la un acord şi Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, hotărăsc cu votul a cel puţin trei pătrimi din numărul deputaţilor şi senatorilor,(art. 151, al. 1, 2, din Constituţie).

44. GRUPURILE PARLAMENTARE
Grupurile parlamentare ale Camerei Deputaţilor şi Senatului sunt alcătuite în vederea formării organelor de lucru şi desfăşurării activităţii Parlamentului. Grupurile parlamentare ale Camerei Deputaţilor pot fi constituite din cel puţin zece deputaţi, iar cele ale Senatului din cel puţin şapte senatori, care au fost aleşi pe listele aceluiaşi partid sau aceleiaşi alianţe politice. Deputaţii unui partid sau ai unei alianţe politice nu pot constitui decât un grup parlamentar. Deputaţii unor partide sau alianţe politice care nu întrunesc numărul necesar pentru a forma un grup parlamentar, precum şi deputaţii independenţi se pot reuni în grupuri parlamentare mixte sau se pot afilia altor grupuri parlamentare. Fiecare grup parlamentar îşi stabileşte în prima şedinţă conducerea proprie, alcătuită dintr-un lider şi, după caz, unul sau mai mulţi vicelideri. Liderul prezintă Camerei denumirea grupului, precum şi componenţa lui numerică şi nominală. Grupurile parlamentare împreună cu liderii lor au o serie de atribuţii printre care menţionăm: fac propuneri pentru comisia de validare; propun candidaţii pentru alegerea preşedinţilor celor două Camere, a birourilor permanente şi a comisiilor parlamentare; propun membri în comisii de mediere; pot cere modificarea ordinii de zi; prezintă amendamente care exprimă poziţia grupului; participă prin reprezentanţii lor, la şedinţele Birourilor permanente precum şi la consultările politice.

45. BIROURILE PERMANENTE
Fiecare Cameră îşi alege un birou permanent. Preşedintele Camerei Deputaţilor şi Preşedintele Senatului se aleg pe durata mandatului Camerelor. Ceilalţi membri ai birourilor permanente sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni. Membrii birourilor permanente pot fi revocaţi înainte de expirarea mandatului. Birourile permanente se constitue potrivit configuraţiei politice. Birourile permanente conduc desfăşurarea lucrărilor Parlamentului şi în această calitate exercită o serie de atribuţii potrivit regulamentelor. Cele mai importante atribuţii ale Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului: propun Camerei data începerii şi data încheierii sesiunilor parlamentare; solicită preşedintelui Camerei convocarea sesiunilor extraordinare; supun aprobării Camerei din care fac parte regulamentul acesteia, precum şi propunerile de modificare; primesc şi distribuie proiecte de legi, propuneri legislative, rapoartele comisiilor parlamentare; întocmesc proiectele ordinii de zi a şedinţelor Camerei din care fac parte şi programul de lucru al acesteia; organizează relaţiile Camerelor cu parlamentele altor state; parlamentare; precum şi alte activităţi prevăzute de Constituţie şi regulamente.

46. COMISIILE PARLAMENTARE
Camerele îşi pot constitui comisii comune (art. 64, al. 4). În funcţie de durata activităţii lor comisiile pot fi clasificate în permanente şi temporare. Cele care funcţionează pe toată durata mandatului parlamentar sunt permanente. Celelalte au o perioadă de funcţionare mai scurtă; în această categorie se înscriu comisiile de anchetă şi speciale.
Comisiile sunt organe interne de lucru ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, care au scopul de a pregăti activitatea pe care acestea o desfăşoară, în special în domeniul legislativ şi de control. Adoptarea unor decizii, în problemele complexe ale conducerii şi organizării vieţii sociale, presupune informare, cercetare, studii. Comisiile parlamentare desfăşoară o activitate deosebit de importantă pentru pregătirea deliberării, cu toate acestea, rolul lor este consultativ, decizia aparţine în ultimă instanţă Parlamentului.
Desemnarea membrilor comisiilor se face de către fiecare Cameră potrivit configuraţiei politice, rezultată din alegeri, pe principiul reprezentării proporţionale sau prin negocieri.
Comisiile permanente sunt alese pe toată durata mandatului. Membrii comisiilor permanente sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni ordinare. Comisiile permanente sunt constituite pe domenii de activitate. Regulamentele Camerelor precizează expres denumirea comisiilor din care rezultă şi preocupările acestora. Comisiile permanente examinează proiecte, propuneri legislative, amendamente în vederea elaborării rapoartelor sau avizelor, solicită rapoarte, informări şi documentaţii de la autorităţile publice, efectuează anchete parlamentare, dezbat şi hotărăsc asupra altor probleme transmise de Birourile permanente.


47. CATEGORIILE DE LEGI EMISE DE PARLAMENTUL ROMANIEI. ENUMERARE SI CARACTERIZARE
Legile constituţionale sunt cele de revizuire a Constituţiei. După cum am constatat într-un capitol anterior în Constituţie sunt stabilite anumite limite ale revizuirii, iar mdificarea unor prevederi reclamă o procedură destul de complicată.
Legile organice reglementează relaţiile sociale pe care Legiuitorul Constituant le socoteşte a fi mai importante şi sunt votate cu o majoritate mai mare, respectiv o majoritate absolută. Prin urmare, ele se deosebesc de cele ordinare din punct de vedere material şi formal. Astfel, Constituţia art. 73 (3) enumeră principalele domenii care sunt rezervate legilor organice: a) sistemul electoral; organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente; b) organizarea, funcţionarea şi finanţarea partidelor politice; c) statutul deputaţilor şi senatorilor, stabilirea indemnizaţiei şi a celorlalte drepturi ale acestora; d) organizarea şi desfăşurarea referendumului; e) organizarea Guvernului şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării; f) regimul stării de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi al stării de război; g) regimul stării de asediu şi al stării de urgenţă; h) infracţiunile, pedepsele şi regimul executării acestora; i) acordarea amnistiei sau a graţierii colective; j) statutul funcţionarilor publici; k)contenciosul administrativ; l) organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, a instanţelor judecătoreşti, a Ministerului Public şi a Curţii de Conturi; m) regimul juridic general al proprietăţii şi al moştenirii; n) organizarea generală a învăţământului; o) organizarea administraţiei publice locale, a teritoriului, precum şi regimul general privind autonomia locală; p) regimul general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială; r) statutul minorităţilor naţionale din România; s) regimul general al cultelor; t) celelalte domenii pentru care în Constituţie se prevede adoptarea de legi organice.
Legile ordinare reglementează relaţiile sociale obişnuite, reclamate de cerinţele vieţii sociale la un moment dat, dacă nu se interferează cu domeniul legilor organice sau nu intră în competenţa altor autorităţi.

48. ENUMERATI ETAPELE ELABORARII LEGILOR
Iniţiativa legislativă sau mai bine zis dreptul la iniţiativă legislativă; sesizarea Camerelor; examinarea şi avizarea proiectului de lege sau a propunerii legislative de către comisiile parlamentare; includerea proiectului de lege sau a propunerii legislative pe ordinea de zi a şedinţelor Camerelor; dezbaterea proiectului de lege sau a propunerii legislative în plenul fiecărei Camere; votarea proiectului de lege sau a propunerii legislative în fiecare Cameră; semnarea legii de către preşedinţii Camerelor; promulgarea şi publicarea legii; aprobarea legii prin referendum (dacă este cazul).

49. MOTIUNEA SIMPLA
Moţiunile simple sunt actele Parlamentului sau a uneia dintre Camere prin care acestea îşi exprimă poziţia într-o anumită problemă de politică internă sau externă. Moţiunile nu reglementează relaţii sociale, spre deosebire de alte acte ale Parlamentului, ele exprimă mai mult o atitudine. Deşi Constituţia le încadrează la categoria actelor juridice ale Parlamentului, ele sunt mai mult acte politice, dintre care unele au şi efecte juridice, dar tot cu caracter politic. Uneori moţiunea poate să exprime poziţia cu privire la o problemă care a făcut obiectul unei interpelări.

50. MOTIUNEA DE CENZURA
Camera Deputaţilor şi Senatul în şedinţă comună, pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea unei moţiuni de cenzură. Prin urmare, moţiunile de cenzură produc efecte juridice care se concretizează în retragerea împuternicirilor care i-au fost conferite Guvernului, prin votul de investitură. Constituţia prevede că moţiunea de cenzură poate fi iniţiată de cel puţin o pătrime din numărul total al deputaţilor şi senatorilor şi se comunică Guvernului la data depunerii. Moţiunea de cenzură se dezbate după trei zile de la data când a fost prezentată în şedinţa comună a celor două Camere. Ea se adoptă cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor. Dacă moţiunea de cenzură a fost respinsă, deputaţii şi senatorii care au semnat-o nu mai pot iniţia în aceeaşi sesiune o nouă moţiune de cenzură (cu excepţia cazului în care Guvernul îşi angajează răspunderea potrivit articolului 114 din Constituţie). Uneori este posibil ca declanşarea unei moţiuni de cenzură să fie provocată de Guvern. Acesta îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi Senatului, în şedinţa comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau asupra unui proiect de lege.

51. DEFINITI CONCEPTUL DE MANDAT PARLAMENTAR SI MENTIONATI CARE ESTE DURATA ACESTUIA
Mandatul parlamentar, se referă la mandatul Parlamentului ca instituţie legislativă unitară, fie la mandatul senatorilor şi deputaţilor.
Din punct de vedere al conţinutului într-o accepţiune foarte largă, mandatul însemnă o împuternicire pe o anumită perioadă de timp. În dreptul constituţional mandatul senatorilor şi deputaţilor are o serie de particularităţi. El rezultă din contextul altor tipuri de raporturi juridice. Conţinutul mandatului senatorilor şi deputaţilor, drepturile şi obligaţiile lor sunt stabilite prin Constituţie, Regulamentele de funcţionare ale Camerelor, alte legi constituţionale. Mandatul parlamentarilor semnifică o funcţie politică cu care titularul este investit prin alegeri (de obicei). Caracteristicile esenţiale ale mandatului parlamentar, sunt următoarele: împuternicirea are un caracter general; în exercitarea sa parlamentarul este independent; mandatul este irevocabil; mandatul beneficiază de un regim de protecţie special.
În exercitarea mandatului deputaţii şi senatorii, după cum menţionează Constituţia, sunt în serviciul poporului, (art. 69, al. 1). Una din consecinţele acestei prevederi este caracterul general, reprezentativ, al mandatului. Mandatul reprezentativ exclude caracterul său imperativ. Constituţia noastră prevede: „Orice mandat imperativ este nul”, (art. 69, al. 2). În ţara noastră, durata mandatului deputaţilor şi senatorilor este de patru ani. Ei intră în exerciţiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte sub condiţia validării. Calitatea de deputat sau senator încetează la data întrunirii legale a Camerelor nou alese. De asemenea, în caz de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate sau deces, mandatul poate înceta.

52. CARE SUNT INCOMPATIBILITATILE AFERENTE CALITATII DE DEPUTAT SAU SENATOR
Potrivit Constituţiei noastre, calitatea de deputat sau senator este incompatibilă cu exercitarea oricărei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de membru al Guvernului. Este vorba de a exercita concomitent o altă funcţie de autoritate. Această prevedere încearcă să evite numeroase situaţii în care senatorul sau deputatul ar fi pus în dificultate să opteze pentru o anumită decizie, ori nu s-ar putea situa pe o poziţie de imparţialitate.
O incompatibilitate expresă este prevăzută de Constituţie şi anume: „Nimeni nu poate fi în acelaşi timp, deputat sau senator.” În acest caz, considerăm că pe lângă impedimente legate de procedura de elaborare a legilor, Legea fundamentală a avut în vedere imposibilitatea fizică a unei persoane de a se achita concomitent de atribuţia de senator sau deputat. De asemenea este incompatibilă calitatea de deputat sau senator şi aceea de Preşedinte al României.
Există şi alte incompatibilităţi care rezultă din reglementările constituţionale, care prevăd că anumite categorii de demnitari sau magistraţi nu sunt compatibile cu alte funcţii publice sau private. Printre acestea se numără Avocaţii al Poporului, Preşedintele României, membrii Curţii de Conturi, judecătorii Curţii Constituţionale, judecătorii şi procurorii etc. Evident că, acestea nu sunt compatibile nici cu calitatea de senator sau deputat.

53. CE INSEAMNA IMUNITATE PARLAMENTARA
Este o formă de protecţie a deputaţilor şi senatorilor împotriva unor acte sau fapte abuzive, care pot să provină din partea unor autorităţi sau de la persoane particulare. Este o formă de inviolabilitate faţă de acţiunile arbitrare împotriva parlamentarilor, care acoperă întreaga activitate desfăşurată de aceştia în timpul exercitării mandatului.
Imunitatea nu absolvă de răspundere juridică, ci prevede o procedură de protecţie a mandatului parlamentar. Această procedură este reglementată de Legea fundamentală. Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică penrtu voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului. Ei pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuvinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţe şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. In caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul Justiţiei îl va informa imediat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi percheziţiei. In cazul în care Camera sesizată consideră că nu există temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei măsuri.

54.  ATRIBUTIILE PRESEDINTELUI ROMANIEI
·         Atribuţii privind legiferarea;
·         Atribuţiile Preşedintelui în problemele politice generale ale naţiunii;  
·         Atribuţii privind alegerea, avizarea formării, numirea sau revocarea unor autorităţi publice - Printre cele mai importante atribuţii ale Preşedintelui se numără desemnarea unui candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numirea Guvernului pe baza votului de încredere acordat de Parlament, (art. 85, al. 1). Preşedintele României numeşte trei judecători la Curtea Constituţională. De asemenea, propune Parlamentului doi membrii ai Consiliului Naţional al Audiovizualului.
·         Preşedintele numeşte în funcţie judecătorii si procurorii, cu excepţia celor stagiari, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii potrivit art. 125 şi 134 din Constituţie. Preşedintele României acordă gradele de mareşal, de general şi amiral şi numeşte în funcţii în condiţiile prevăzute de lege (art. 94 al. b, c).
·         Atribuţii în domeniul apărării ţării şi asigurarea ordinii publice
·         Atribuţii în domeniul politicii externe
·         Atribuţii cu caracter solemn, onorific
·         Atribuţii cu caracter jurisdicţional

55. ACTELE PRESEDINTELUI ROMANIEI
Preşedintele României în exercitarea atribuţiilor sale emite decrete care se publică în Monitorul Oficial. Nepublicarea atrage după sine inexistenţa decretului (art.100 al. 1). Decretele sunt acte unilaterale de voinţă ale Preşedintelui care produc efecte juridice. Ele pot să aibă un caracter normative sau nenormativ. Promulgarea legilor de către Preşedinte se efectuează prin decret. Unele decrete emise de Preşedinte se contrasemnează de primul-ministru. Decretele Preşedintelui României sunt contrasemnate de primul-ministru:
·         încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, spre a le supune ratificării Parlamentului;
·         atunci când la propunerea Guvernului acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României şi aprobă înfiinţarea, desfiinţarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice.
·         De asemenea, Preşedintele adoptă decrete contrasemnate de primul-ministru în situaţiile când declară cu aprobarea prealabilă a Parlamentului mobilizarea parţială sau totală a forţelor armate;
·         în caz de agresiune armată îndreptată împotriva ţării când Preşedintele ia măsuri pentru respingerea agresiunii şi le aduce la cunoştinţa Parlamentului neîntârziat, prin mesaje.
·         O altă împrejurare în care Preşedintele adoptă decrete contrasemnate de primul-ministru este aceea în care se instituie potrivit legii starea de asediu sau starea de urgenţă în întreaga ţară ori în unele unităţi administrativ teritoriale.
·         Preşedintele emite decrete contrasemnate de primul-ministru şi în cazul în care conferă decoraţii şi titluri de onoare când acordă gradele de mareşal, de general şi de amiral sau când acordă graţierea individuală.
Preşedintele României exercită şi alte atribuţii dispunând prin intermediul decretelor, care nu sunt contrasemnate de primul-ministru. Un exemplu este acela în care desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. De asemenea, în caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului Preşedintele numeşte sau revocă miniştri prin decret, la propunerea primului-ministru (art. 85, al. 1, 2). Preşedintele numeşte unele persoane în funcţii publice prin decret, în condiţiile prevăzute de lege. Tot prin decret Preşedintele României poate dizolva Parlamentul în condiţiile stabilite de Constituţie, (art. 89, al. 1). Problemele de interes naţional care se supun referendumului şi data desfăşurării acestuia (după ce s-a consultat Parlamentul) se stabilesc de Preşedintele României prin decret. Preşedintele României se poate adresa prin mesaje Parlamentului cu privire la principalele probleme ale naţiunii. Evident că, pentru exercitarea rolului şi atribuţiilor sale, Preşedintele poate să adreseze şi în alte forme decât decretele, de exemplu, declaraţii, comunicate, mesaje (adoptate în alte împrejurări decât cele arătate) către cetăţeni, către naţiune sau autorităţile publice. Acestea au în general un caracter politic.

56. IN CE CONDITII POATE INTERVENI VACANTA SI INTERIMATUL IN FUNCTIA DE PRESEDINTE AL ROMANIEI
Constituţia prevede că vacanţa funcţiei de Preşedinte al României intervine în caz de demisie, de demitere din funcţie, de imposibilitate definitivă a exercitării atribuţiilor sau de deces. Imposibilitatea definitivă a exercitării atribuţiilor de către Preşedinte, intervine, de obicei, din motive de sănătate foarte grave.
Decesul este un proces natural care reclamă în mod evident, înlocuirea Preşedintelui.
Demisia este un act unilateral de voinţă al Preşedintelui care poate interveni din diferite motive pe care acesta le apreciază personal.
Demiterea intervine în două situaţii, în cazul a suspendării din funcţie a Preşedintelui sau punerii sub acuzare.
·         a) In cazul săvârşirii unor fapte grave prin care se încalcă prevederile Constituţiei, Preşedintele României poate fi suspendat din funcţie de Camera Deputaţilor şi Senat, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, după consultarea Curţii Constituţionale. Propunerea de suspendare din funcţie poate fi iniţiată de cel puţin o treime din numărul deputaţilor şi senatorilor şi se aduce imediat la cunoştinţă Preşedintelui. Dacă propunera este aprobată, în cel mult 30 de zile se organizează un referendum pentru demiterea Preşedintelui.
·         b) Potrivit prevederilor Constituţiei, Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, pot hotărî punerea sub acuzare a Preşedintelui României pentru înaltă trădare, cu votul a cel puţin două treimi din numărul deputaţilor şi senatorilor. Propunerea de punere sub acuzare poate fi inţiată de majoritatea deputaţilor şi senatorulor şi se aduce, neîntârziat, la cunostinţă Preşedintelui României pentru a putea da explicaţii cu privire la faptele care i se impută. Competenţa de judecată aparţine Inaltei Curţi de Casaţie si Justiţie. Preşedintele este demis de drept la data rămânerii definitive a hotărârii de condamnare. De la dat a punerii sub acuzare şi până la data demiterii Predintele este suspendat de drept. (Art. 96).
Curţii Constituţionale îi revine rolul să constate existenţa împrejurărilor care justifică interimatul şi să comunice cele constatate Parlamentului şi Guvernului. În orice situaţie care reclamă interimatul funcţiei de Preşedinte, cererea adresată Curţii Constituţionale, care trebuie să constate dacă este justificat, trebuie să fie însoţită de dovezile necesare, iar constatarea acestor împrejurări se face de plenul Curţii Constituţionale, cu votul majorităţii judecătorilor, prin adoptarea unei hotărâri. Dacă funcţia de Preşedinte nu poate fi îndeplinită datorită vacanţei, suspendării din funcţie sau imposibilităţii temporare de exercitare, interimatul se asigură în ordine, de preşedintele Senatului sau de preşedintele Camerei Deputaţilor. (art. 98, al. 1 din Constituţie). Preşedintele interimar nu se poate adresa Parlamentului cu mesaje cu privire la principalele probleme ale naţiunii; nu poate să dizolve Parlamentul; nu poate cere poporului să-şi exprime voinţa prin referendum.

57. CUM ESTE STABILITA, IN CONSTITUTIE, PROTECTIA MANDATULUI PREZIDENTIAL
Constituţia stabileşte această protecţie prin prevederile referitoare la incompatibilităţi şi imunităţi. Astfel, în art. 84 al. 1 se arată: „În timpul mandatului, Preşedintele României nu poate fi membru al unui partid şi nu poate îndeplini nici o altă funcţie publică sau privată”.

58. IN CE CONSTA RASPUNDEREA POLITICA SI JURIDICA A PRESEDINTELUI
Preşedintele României este protejat în exercitarea mandatului insa, el nu este absolvit de răspundere juridică sau politică dacă îşi exercită atribuţiile prin încălcarea prevederilor constituţionale. În cazul suspendării din funcţie răspunderea este de natură politică şi intervine atunci când Preşedintele României săvârşeşte fapte foarte grave prin care încalcă prevederile Constituţiei. Camera Deputaţilor şi Senatul pot să suspende Preşedintele, în şedinţă comună, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor şi cu avizul Curţii Constituţionale. Suspendarea din funcţie de către Parlament constituie doar o etapă a acestei proceduri de demitere, care are loc în ultimă instanţă, prin decizia alegătorilor exprimată prin referendum. Potrivit art. 99 din Constituţie şi preşedintelui interimar i se aplică dispoziţiile privind răspunderea politică. De asemenea, considerăm că I se aplica şi cele privind răspunderea juridică.

59. DIN CINE ESTE CONSTITUIT GUVERNUL ROMANIEI
Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniştri şi alţi membri stabiliţi prin legi organice, aşa cum prevede Constituţia,(art. 102, al.3). Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară, care se bucură de exerciţiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale şi nu se găsesc în cazurile de incompatibilitate prevăzute de legi.

60. CARE SUNT INCOMPATIBILITATILE CU FUNCTIA DE MEMBRU AL GUVERNULUI
Funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de deputat sau senator. De asemenea, ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcţii de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizaţiilor cu scop profesional sau cu scop comercial. Aceste incompatibilităţi au fost stabilite pe larg în Legea 161/2003 referitoare la transparenţa în exercitarea demnităţilor publice, prevenirea si combaterea corupţiei.

61. CARE SUNT ACTELE ADOPTATE DE GUVERN SI PENTRU CE SE EMIT FIECARE DINTRE ACESTEA
Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe. Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor. Prin intermediul acestora Guvernul soluţionează numeroase dintre atribuţiile sale.
Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta. Ordonanţele se emit în domenii care nu fac obiectul legilor organice. Legea de abilitare stabileşte în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe. În situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora. Hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern se semnează de primul-ministru şi se contrasemnează de miniştri care au obligaţia punerii lor în executare. Ele se publică în Monitorul Oficial al României.

62. CE INSTITUTII REPREZINTA AUTORITATEA JUDECATOREASCA DIN ROMANIA
Instanţele judecătoreşti. Constituţia prevede că justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege. (Art.126). Legea de organizare judiciară menţionează că, justiţia se realizează prin următoarele instanţe juddecătoreşti: Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie; curţi de apel; tribunale; tribunale specializate; judecătorii.
Ministerul Public. În activitatea judiciară, Ministerul Public reprezintă interesele generale ale societăţii apără ordinea de drept, precum şi drepturile şi libertăţile cetăţenilor. Ministerul Public îşi exercită atribuţiile prin procurori constituiţi în parchete. Acestea funcţionează pe lângă instanţele de judecată, conduc şi supraveghează activitatea de cecetere penală a poliţiei judiciare.
Consiliul Superior al Magistraturii este potrivit Constituţiei garantul independenţei justiţiei. Legea Consiliului Superior al Magistratutii precizează că acesta prin exercitarea atribuţiilor sale asigură funcţionarea eficientăa a sistemului judiciar şi respectare legii în desfăşurarea carierei profesionale a magistraţilor.

63. CARE SUNT PRINCIPIILE DE INFAPTUIRE A JUSTITIEI
Principiul legalităţii, Principiul egalităţii, Principiul publicităţii, Folosirea limbii materne şi a interpretului în justiţie, Dreptul la apărare, Prezumţia de nevinovăţie

No comments:

Post a Comment